70 hopp på ”Ouninpohja” väntar Latvala, Solberg/Barth vill klättra, proffsig Adam-Cup och Felix snabb i Ohio.

Jari-Matti Latvala (FIN), Miikka Anttila (FIN) Volkswagen Polo R WRC (2015) WRC Rally Finland 2015

Volkswagen Motorsport är onekligen populära på Facebook och nu har man passerat 430 miljoner besök på sin sida sedan man gjorde WRC-debut januari 2013. Dessa har tryckt 5,2 miljoner ”likes” för Sebastien Ogier, Jair-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen. Lite intressant när nu Neste Rally Finland närmar sig och där Jari-Matti Latvala har stått som vinnare både 2014- och -15.
Över 70 hopp och mer än halv minuten i luften väntar och detta bara på en enda sträcka klassiska som år körs bakvänd. Ingen större överdrift att förvänta sig att Latvala är sugen på att göra en trippel och för att klara detta måste han vara snabbast över ”333.60 kilometres flat-out against the clock” utspridda på 24 specialsträckor ofta på stenhård grus, nästan som asfalt.
Rally Finland är uppenbart året höjdpunkt för mig, menar Latvala.
Ser fram emot detta även om favoritskapet naturligtvis är större än i något annat rally.

WRC Rally Finland 2015
Förväntningarna från de finska fansen är nu enorma efter som Latvala bara fått en enda seger hitintills i år, Rally Mexico såg Polo #2 högst upp på pallen.
Karaktären på mitt hemmarally passar mig, snabb grusväg långa och höga hopp, detta är sådant rally som jag gillar!
Latvala avslöjar också hur han laddar upp inför sitt hemma-WRC.
Som alla andra finnar, i bastun!

* bara WRC som körs i Neste Rally Finland även Drive DMACK Fiesta Trophy har ”Finlands Grand Prix” som deltävling. Nästa helg innebär att”första halvlek” är klar av den tuffa serien där de nio deltagarna alla kör M-Sport preparerade R2-Fiesta och så klart med gummi från DMACK runt fälgarna.
Britten Osian Pryce vann premiären i Portugal, följde upp med en andra plats i Polen och leder nu även serien på 53 poäng. Tvåa är Jon Armstrong, sex poäng färre och även den som är bästa ”rookie”. På tredje plats är Max Vatanen och den som har fördel att få ha nästa stopp på hemmabana. Inför Rally Finland har Max värmt upp med hjälp av en mindre tävling på finska mark för att få rätt feeling inför hans viktigaste tävling under året. Klasseger där och med två tidigare starter i Rally Finland gör att favorittrycket ligger på Aris sons axlar.
BloggOSolbergPå åttonde plats och som fyra bland ”nykomlingarna” ligger Oscar Solberg med svenske kartläsaren Patrik Barth och som väldigt gärna vill klättra i listan,
Säsongen så här långt har varit bra och vi blir allt snabbare för varje rally, menar Oscar.
Dock har Oscar respekt för ”the roller coaster roads” och menar att noterna måste vara hundraprocentiga. Något som han och Patrik verkligen lagt ner stora förberedelser på. Att vinna är inte Oscars främsta mål förklarar han.
Det blir ett snabbt rally och målet är och än en gång, målet är att få mer erfarenhet och kunna öka farten ”step by step” utan att göra misstag!

*
BloggAdam1Har tidigare nämnt att det ofta blir ståpälsvarning när man tar del av ”KK:s påg” Tom Kristenssons framgångar i tyska ADAC Opel Rallye Cup. Så sent som i fjor dominerade Tom VOC Mekonomen Rally här hemma som visst var stort men ändå, det går inte riktigt att jämföra med när han och Pontus Åhman nu är med i toppstriden i ”Adam-Cup”. BloggAdam3Häromdagen kom en ”reklam/promotion-film” för cupen och om inte förr så förstår man nu hur proffsiga tyskarna är i jämförelse med det mesta som företas på rallyfronten här hemma. En oinvigd som ser filmen skulle inte kunna avgöra om detta var en film för att promota Rally-VM eller som det ändå är, lite blygsammare ”Adam-Cup”. BloggAdam2Gillar i synnerhet sekvensen där Tom i ”slow motion” framträder i coola solglasögon.
Är det han som är den där Loeb, skulle mycket väl den oinvigde kunnat undra.

*
Idag kom gamla Lasse Dahlquist schlagern för mig, ni vet den med ”kors vad det vimlar av segel i dag, är det kappsegling?” . Anledningen var att jag vid lunchtid i Linderöd mötte Olofströms Mitsubishi-åkare Peter Nilsson på väg söderut med ”den gröne” på släp. Nu är det ingen kappsegling som väntar utan ”grusgraven” i Gammelrand eller 31:a upplagan av KOMO Rally Sprint. Som alla andra blå/gula fans håller jag tummarna för er som ska sladda i den heta grusgraven…

*
BloggFelixVärnamos snabbaste, Felix Rosenquist visade direkt hur snabb hanär bakom ratten och var i sin test för IndyCar Series och toppteamet Chip Ganassi Racing bara tiondelar bak från testet bästa tid.
Det blev 93 varv på Mid-Ohio Sports Car Course och inte nog med att han var snabb ”overall” utan allra bäst av nykomlingarna.
Ett väldigt bra test. Jag gick in i det här med ett öppet sinne, och det var fantastiskt kul. Det är en tuff bil att köra, det aerodynamiska greppet är enormt, men jag hittade in i det mer eller mindre direkt. Jag fick många varv i kroppen, vilket var huvudsaken, och att farten var så pass bra var en trevlig bonus. Det här är den absolut häftigaste bilen jag har kört och jag vill tacka Chip Ganassi Racing för en otrolig möjlighet, säger Felix Rosenqvist till Teknikens Värld. –
Felix har presenterat sig på allvar även på den här nivån, säger Stefan ”Lill-Lövis” Johansson, numera rådgivare till de talangfulle smålänningen.

*

BloggSkrtorekordTill sist så var ”Björn i Everöd” på besök hos bilskroten i Perstorp där han verkligen gjorde en upptäckt. Mitt bland alla skrotbilar stod en i mina ögon fullt räddningsbar Opel Rekord från 1957 och bara väntade på räddningen. Förnedringen för den klassiska Rekorden är också total, omgiven av Volvo S60, Ford Fiesta och Saab 9 5, lite bättre respekt borde nog ägaren till skroten visa. Om nu bilen mot all förmodan skulle ha lite rost (!) verkar det åtminstone som att en tjänst som donatorbil ändå vore fullt rimlig. Vem blir dagens hjälte och räddar ”Der Kaiser”? Trevlig helg säger jag.

*

Dagens bilder är från Volkswagen Motorsport, DMACK, Der Rallye Hub, Björn från Everöd och Indy Car

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *