7 000 euro i böter för Ogier, vad säger FIA om ”publikfritt”, hjultjuvar i publiken, Oliver redan förbi Rovanperä, rykten florerar om ”drivers line up”, dansk toppåkare till Asfalt-SM, många utmaningar väntar ny SBF-styrelse och inte så lätt att göra ”omstart”!

Jag hade egentligen tänkt lägga Croatia Rally till handlingarna men kan inte utan att stanna upp vid gårdagens ”virala succé”, alltså när Sebastien Ogier krockade med en BMW-förare och efterspelet med Zagreb-polisen. En händelse som var precis lika spännande som själva upplösningen på ”power stage” och frågan som ställdes var vilket straff rallyvinnaren skulle få? Det är enkelt att konstatera att Ogier och Toyota kom väldigt lindrigt undan med böter på totalt 7 000 euro. 5 000 för själva olyckan och så 2 000 när Ogier missade ett rödljus när han jäktade från olycksplatsen. Att det blev billigt är inget jag griper ur luften, räcker att jämföra med att Tom Kristensson fick 8 000 euro i böter för att han 2018 inte stannade i ett tyskt rally där en annan tävlande stod i diket. Dessutom med i stort sett oskadd bil plus att det även fanns andra förmildrande omständigheter som talade för Toms sak. Ändå 1 000 euro mer i böter än vad FIA tyckte Ogiers uppträdande var värt. Huvudpersonen har även ”pudlat” rejält och på sociala medier bett om ursäkt för sitt agerande mot polisen. Enligt ”pudeln” så berodde allt på att polisen inte förstod engelska eller franska men när  så Toyotas Jarmo Lethinen anlände och tog över, uppfattade Ogier det som att han kunde åka vidare trots att en polis försökte stoppa bilen. En annan del av straffet är att han riskerar att missa en tävling om något liknande inträffar igen under säsongen. Oavsett vad man tycker så hade det onekligen inte skipats sportslig rättvisa om han till exempel istället fått en minuts tidstillägg.

Foto: Toyota Gazoo racing

Trots allt var han snabbast över de 30 milen om än bara med 0,6 sekunder, då hade det i min värld inte känts bra om en gasglad BMW-åkare ändrat på alltihop… 

*

Att Croatia Rally fick med utmärkt beröm godkänt efter första gången i WRC känns absolut inte orättvist. Det man sett får tv-soffan verkade hur bra som helst och speciellt sträckorna var något helt annat än vad som brukar bjudas i WRC när det är asfalt. Andrea Adamo var också mycket nöjd trots utebliven seger för Hyundai men menade ändå att rallyt förtjänar en permanent plats i WRC framöver. Enda plumpen i protokollet dessutom en rejäl sådan, var hur släpphänt arrangören hanterade ”publikfritt”.

Foto: Toyota Gazoo racing

Via tv-bilderna kunde man se åtskilliga ”åskådarställen” med människor tätt placerade, något som absolut måste vara i strid med både FIA och de kroatiska myndigheternas krav. Dessutom verkade där inte vara någon som brydde sig över hur publiken stod placerad, flera ställen där denna placerat sig rakt fram i luriga yttersvängar. Tänker på hur noga det har varit med publiksäkerhet i Värmland, något som inte kroaterna verkade prioritera alls lika hårt. Nu ställs frågor om hur FIA ser på denna släpphänthet där kanske det allvarligaste ändå var att sträckorna kantades av så stor publik som nu skedde i ett land med galopperande Covid-19? 

*

Men där fanns även annat som dykt upp, bland annat rapporteras det om att de kroatiska rallyfansen var mer ”hardcore” än vad som är acceptabelt. Ett exempel var de två som hittade junioren Robert Virves punkterade hjul, men vägrade att lämna tillbaka det utan att först ha fått betalt. För att använda Löfvens slitna uttryck, ”helt oacceptabelt” och något som jag aldrig tidigare stött på och förhoppningsvis aldrig mer gör så heller! 

*

Foto: SVT Sport

Har flera gånger lyft fram hur bra SVT:s rallybevakning har blivit med Jonas Kruse, Maria Wallberg och Johan Ejeborg i studion. När så Oliver Solberg förstärkte gårdagens sändning blev det om möjligt ännu bättre. Petters son är en naturbegåvning både med att köra rallybil och hantera media, plus att han även visade sin storhet inne i en studio som ”expert”. Att han bara är 19 år känns ofattbart och att så ung sitta och prata inför tv-tittare som den mest naturliga sak i världen imponerar. Oliver jämförs ofta med Kalle Rovanperä som kommit ett steg längre i karriären med sitt Toyota-kontrakt i WRC och så är det så klart. Men när det gäller social kompetens är han redan överkörd av Oliver, vilket kanske till viss del kan tillskrivas den finska mer buttra och korthuggna mentaliteten. Något som inte går att jämföra med lika delar värmländsk och norsk influens…

*

Oliver är också lite av de ständiga ryktenas man vilket fått bränsle av succeínhoppet i WRC-Hyundai i Arctic Rally Finland. När han så dessutom inte fick möjlighet att köra i WRC2 i Kroatien har det surrats än mer bland ”rallyexperter”. Vissa hävdar att WRC2-säsongen redan är avslutad för Oliver och att han istället ska få flera chanser med WRC-bilen som uppladdning inför full WRC-säsong 2022. Påpekar än en gång att detta är rykten, men förvisso kan det verka logiskt då faktiskt Oliver är ensam i Hyundai att ha kontrakt för nästa år. 

Foto: Hyundai Motorsport

 2022 förväntas stora omkastningar i de tre VM-teamens ”drivers line up” bland annat finns många som spekulerar i att Ott Tänak försvinner från Andrea Adamos lönelista. Ny adress för Tänak ska då enligt dessa bli Toyota där han tar över efter Sebastien Ogier som klart sagt att han avslutar efter Rally Japan. Andra menar att Tänak kan bli en man i Malcolm Wilsons M-Sport i jakten på ett nytt VM-guld. 

När Ogier försvinner så menas det att Tänak övertar hans roll som föraren ”alla vill ha”, vilket kanske kan ses naturligt med tanke på att han är den ende som lyckats bli världsmästare (2019) under ”The Ogier decade”. Samtidigt är han nog inte den allra bästa lagspelaren och känslan man får utifrån, är att han är lite ofokuserad för tillfället. Inte minst i Kroatien visade han upp ”icke vinnar-sidan”. Att få in Oliver istället vore säkerligen en vitamininjektion för ”The Adamo squad” och på någotvis känns det som att han och Thierry Neuville skulle klicka ihop.

Foto: Hyundai Motorsport

Kanske vågar Adamo satsa friskt och låter franska löftet Pierre-Louis Loubet dela tredje bilen med Dani Sordo och Craig Breen. 

*

I går stängde anmälan till första deltävlingen i Asfalts-SM, Uddevalla City Race som numera är lite utanför city då man på grund av Covid-19 fått flytta ut till ”Glimminge Motorstadion”. Här är det enkelt att få till ”publikfritt” då allt sker bakom stängda grindar. Som jag skrev redan i förra veckan så är det lite överraskande inte ”lapp på luckan” vad gäller anmälda. När tävlingsledare Thomas Borrsén igår stängde anmälan var det drygt 60 ekipage anmälda vilket gjort att det tagits beslut att förlänga möjligheten.

Vi förlänger anmälningstiden till fredagen den 30 april klockan 18.00, meddelar Borrsén och lägger till.

Glöm inte, ni som förtursanmält er ska också anmäla er till respektive tävling!

Anmälan görs via; https://www.infiniteracing.se/

Foto: Kim Jensen

Ett spännande namn dök upp i helgen nämligen Varbergsboende dansken Roland Poulsen en av profilerna i deras mästerskap. Med sin Skoda Fabia R5 ska han nu prova på att möta svenskt motstånd 

Första gången jag kör med en rallybil i Sverige och det blir bra träning inför DM2 och Rally Stoholm som körs helgen efter, berättar Poulsen.

Dessutom är det ju nästan ”hemmabana” för mig…

*

Efter att Förbundsmötet för SBF nu är avklarat och ny styrelse på plats är det dags att ta de första kliven framåt berättar ordförande Roger Engström.

– I det korta perspektivet har vi konstaterat två fokusområden, tilliten i rörelsen och att få i gång vår tävlingsverksamhet så fort som möjligheter ges. Världen är i en tid av förändring där just nu tre stora frågor sätter agendan; hållbarhet, digitalisering och en global pandemi som påverkar alla, även idrottsvärlden, stora utmaningar vi står inför.

En av utmaningarna menar Engström är elektrifiering och omställning till fossilfria bränsle men det finns även andra.

Tilliten till varandra inom en idrottsrörelse är kanske den viktigaste byggstenen för att en gemensam utveckling ska kunna fortgå. Det personhot som drabbade en av de förtroendevalda i samband med Förbundsmötet var en ljusskygg handling som för första gången blev synlig.

Att hot är något som alla tar avstånd ifrån är självklart och som Engström menar är en kriminell handling som drabbat den utsatte hårt. 

Att ha olika åsikter inom idrottsdemokratin är en rättighet, men detta som nu hänt är helt förkastligt och något Svensk Bilsport måste stoppa. När det gäller den hotade delegaten står förbundet till hundra procent bakom och kommer ställa upp med den hjälp som önskas. Svenska Bilsport kommer aldrig acceptera hot och trakasserier om det så är fysiskt, med ord eller i sociala medier. 

Samtidigt erkänner han att förbundet måste bli bättre på att ”kommunicera och föra dialog med varandra i alla led” vilket också enligt honom, är enda väg framåt. Mer handfast problem är att få fart på tävlingsverksamheten som i stort sett legat nere i ett år nu. Men att omstarten måste ske i enlighet med Folkhälsomyndigheten och Riksidrottsförbundets rekommendationer är så klart ett måste. 

Pandemin har lamslagit hela samhället och ingen vet när vi är tillbaka i något som kan kallas normalt igen. Dock måste vi börja planera för att komma igång med vår verksamhet, både tävlingar och träningar, och vi tittar på alla möjligheter. Att starta om Svensk Bilsport och hitta vägar för detta är prioriterat just nu, avslutar Engström.

*

”Omstart” hur efterlängtat det än må vara, är inget man gör hur som helst. SMK Hörby fortsätter att planera för ”Bilmånsson Hörby Rallysprint” den 18 juli och där första förutsättningen är att myndigheterna tillåter publik.

Foto: Tommy Svensson

Något annat än detta är omöjligt, då vi annars skulle behöva inhägna nästan hela industriområdet där tävlingen avgörs. För att alla som inte har full koll på vilka svårigheter som möter en rallyarrangör, förmedlar jag här frågeställningen från polisens Rättsenhet Syd som klubben fick i förra veckan. Här undras det, ” Kommer ni ha något evenemang i samband med start/mål område? Eller är det endast tävling på väg som gäller? Hur får man vara med i tävlingen? Får vem som helst vara med? Eller hur fungerar det? Kommer ni ha någon publik? Kommer ni att ställa upp något i samband med tävlingen? Bord, stolar eller annat?”.

Finns två sätt att besvara frågorna, antingen helt sanningsenligt och då med största säkerhet också riskera att inte få något tillstånd. Eller så kan man välja att skarva och vända till svaren så att de bättre passar syftet för att få tillstånd. För SMK Hörby är det självklart och inte förhandlingsbart att det är alternativ ett som gäller. Nu återstår att se hur Rättsenheten ställer sig…  

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *