66-årige Auriol startar i Rally Japan, Pajari med ”enkel uppgift”, Skottland jobbar för WRC-tävling, inget rally i SM Veckan Vinter, ”Finnskogsvalsen” väntar, Andervang på väg mot 12:e utlandsstarten och härligt när inte äldre rallyhjältar glöms bort…

I dag kom ännu ett bevis på att gamla rallyhjältar har fler liv än katter med sina nio och då tänker jag på 66-årige f.d ambulansföraren Didier Auriol, världsmästare med Toyota Celica 1994. I samband med VM-premiären 1998  i Värmland hade Toyota Castrol World Rally Championship Team kallat till pressvisning hos återförsäljaren i Karlstad. Här visade Auriol och kartläsare Denis Giraudet, Carlos Sainz med Loui Moya upp det helt nya vapnet Toyota Corolla WRC. Minns att kvartetten var väldigt glada och sociala där kanske Auriol verkade mest exalterad över vad nya bilen skulle kunna leverera. Trängseln när gänget skrev autografer på posters i bilhallen var stor, men jag lyckades ändå sno åt mig en av dyrgriparna. Den har sedan dess hängt på vägen hemma i Hörby och är inte till salu.

För att knyta ihop så har en sponsor (Fit Easy) nära Toyota Gazoo Racing gått in med budget så att Auriol kan göra comeback, dock inte med en Yaris Rally1, utan en nationellt klassad Rally2-variant. I högerstolen tar fransmannen gamle vapendragaren Denis Giraudet som även åkt en del med Oliver Solberg i USA.

Foto: Toyota

Anledningen är att japanska rallyfans har en förkärlek för gamla världsmästare och detta ville Toyota och Fit Easy rida på i finalen ”Rally Japan”. 

Frågade Denis om det skulle vara intressant med lite kul ihop, kanske är det sista gången, förklarar Auriol sin start.

En utmaning vet Auriol redan, Toyotan är nämligen högerstyrd.

Senast jag körde en bil med ratten på ”fel sida” var 1986 med en MG Metro GruppB. Bilen är även sexväxlad så det blir mycket att hålla reda på för en gammal man…

Foto: Toyota Gazoo Racing

Mer ”Rally Japan” och nu är avtalet klart att man kommer att ingå i WRC tre år framåt, till och med 2028. Centralort blir Toyota City och hit hoppas så klart alla Katsuta-fans få se sin idol.

*

Idag släpptes också anmälningslistan till WRC-finalen den 21-24 november med 44 anmälda i WRC-klasserna. Dessa komplettas med dryga dussinet nationellt anmälda och där då Auriol är en.Åtta anmälda till WRC (Rally1) och detta utan annan överraskning än att Kalle Rovanperä som bekant lyser med sin frånvaro. Bättre men inte bra, är det i ”Rally Japans” WRC2 med sin 17 bilar där sju dock körs av japanska storheter som bortsett från Hiroki Arai är helt okända för mig. Trevlig är att nykorade Brittiska Rallymästaren Chris Ingram/Alex Kihurani är anmälda med Toyota Yaris GR Rally2. Med detta lite klena motstånd blir det som Oliver Solberg konstaterade efter ”CER”, en ”enkel uppgift” för Sami Pajari att snuva guldet framför den värmländska näsan.

Foto. ERC.com

Nu är som bekant bollen rund och så länge inte rallyt är färdigt så vet ingen om det blir så. De som kan hota Toyota-guld genom att vara snabbare än Pajari är främst Nikolay Gryazin, Gus Greensmith och Kajetan Kajetnowicz. F.d F1-åkaren Heikki Kovolainen har återhämtat sig från sin hjärtoperation och har redan hunnit med att vinna en tävling i Japan. Nu gör han debut i WRC2 med inhemska kartläsaren Sae Kitagawa, även han med Toyota Yaris. 

*

Ändå lite konstigt att inte rallysportens vagga, Storbritannien har någon deltävling i WRC men kanske kan detta ändras redan 2026. Motorsport UK jobbar för att få till ett avtal med WRC i Skottland i tre år. Man har fullt stöd i frågan från de skotska myndigheterna och nu ska man i ett tre månaders projekt utröna om det finns möjlighet att gå vidare. Många frågor, inte enbart bana och upplägg utan det måste även till en hållbar affärsmodell och då är ett tänkbart nav Edinburgh med sin närhet till racingbanan ”Knockhill Race Circuit”. Även WRC-promotorn ser med spänning framemot resultatet och jag tror faktiskt att hela rallyvärlden håller tummarna…  

Ingen större hemlighet att jag är skeptisk till värdet av att blanda in rally i ”SM-Veckan” med sina mer eller mindre märkliga sporter. Helt ärligt tycker jag att sporten nationellt förtjänar helt annan uppmärksamhet från SVT.

Foto: Henrik Åkeson

Hur som helst är det klart att något rallyåkande blir det inte  i Borås 2025 som är värd för ”SM Veckan Vinter”. Även i år saknades rally då SVT inte fick ihop logistiken i Boden. Därmed är fortfarande Pontus Tidemand/Julia Thulin regerande mästare efter segern 2023 Något skäl till att det återigen saknas rally  har inte meddelats, kanske kan SM-premiären i Boden samma helg spela in… 

*

Känns ändå lite märkligt att vintern lurar runt hörnet och där väntar MK Rattens välkända ”Finnskogsvalsen/Helmia Rallyt” i Torsby. Tre välkända cuper inleder här 2025, MAS Rallycup, Volvo Euro Cup och 1300 Rallycup och för deltagarna här väntar utmanade, ofta ganska snabba Värmländska-sträckor. På fredag kommer inbjudan ut och först till kvarn gäller då man bara tar emot 120 bilar den 18 januari.

Extra intressant blir tävlingen då det enligt uppgift blir här som första möjligheten för SM-åkarna att komma över däck från Hankook som senare ska användas i Boden och Lima.

*

I helgen avslutade Stig Andervang sitt elfte internationella rally för året med holländska ”Rocar-Tech Twenter Rally” där det blev en fjärde plats. Redan kommande helg är det dags för tolfte starten och då i välkända ”svensk-rallyt” eller ”ADMV Lausitz Rallye”. Med HQ i Boxberg ska Stig och Aaron Jungnickel ta sig an flera snabba tyskar plus Henning Solberg/Ilka Minor, Filip Marés, Matthias Kahle och Raul Jeets. Från våra grannländer ansluter danskarna Jan Petersen/Mads Dalsager, Skoda och norske talangen Jens Hvaal/Gunhild Engh Hvaal med Fiesta R5. I RC4-klassen är Älmhults Adam Grahn/Maja Bengtsson anmälda med Peugeot Rally4 medan Marius Hansen Solberg/Erik Storø kör en äldre variant i R2-skick. Med #89 ligger Volvo 240-paret Mikael Svensson/Magnus Martilla i botten på ”anmeldungsliste”. För övrigt parets andra start i rallyt med sin ”VOC-242”. 

*

Avslutar som jag började med en hyllning till en numera lite äldre rallyhjälte. Ola Strömberg.

Säkert många som sett den gamle Saab-åkaren (för dom yngre kanske mer känd som förare med Suzuki) figurera i hop med frun Brittmarie Ålund i tv-reklam för ”Svensk Hypotekspension”. Samtidigt visar det lite grann av modern rallysports genomslagskraft när man väljer att lyfta fram en av 70 och 80-talets största namn istället för dagens toppförare. Nu är det kanske ändå inte så konstigt då avsändaren vill föra fram ”Speciallån för pensionärer”, lite svårt att då använda förare i 25-års åldern.

Oavsett, så gläds jag åt att inte kämpar som Ola och Brittmarie är bortglömda, istället borde det finnas många fler tillfällen när ”äldre hjältar” får plats på scen! 

2 svar på “66-årige Auriol startar i Rally Japan, Pajari med ”enkel uppgift”, Skottland jobbar för WRC-tävling, inget rally i SM Veckan Vinter, ”Finnskogsvalsen” väntar, Andervang på väg mot 12:e utlandsstarten och härligt när inte äldre rallyhjältar glöms bort…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *