56 bilar till ”WRC Arctic”, ”nye norrmannen” Oliver har #2 på sin Hyundai, Huttunen ny teamkompis för Veiby, Johan K. utmanar i WRC3, Trelleborg flyttar BRC-premiären, SBF förtydligar Covid-19 regler, Lamborghini fortsätter i STCC och ljus i mörker, notkurs i Södra!
Idag släpptes ”Entry List” för Arctic Rally Finland och där det slutade med 56 namn som ger sig iväg till Rovaniemi för WRC- deltävling två den 26-28 februari. I WRC-klassen inga icke redan avslöjade hemligheter men visst känns det lite häftigt att Sebastian Ogier som går ut först i spåret har #1 på sin Toyota och sedan har Oliver Solberg/Aaron Johnston #2 på sin Hyundai.
Dock kör inte Oliver direkt efter Ogier utan som bil tio men med ytterligare tre WRC-bilar efter sig. Lite trist däremot är att han i Arctic är anmäld med Norge som land och inte Sverige som det varit hela tiden fram till nu. Vad detta beror på har jag ingen aning om, men visst hugger det lite hjärtat eller? Förutom de vanliga WRC-åkarna är även den här trion anmälda, Pierre-Louis Loubet (Hyundai), Janne Tohuino (Fiesta) och Lorenzo Bertelli (Fiesta bilden). Foto: Tommy Svensson
*
Mer spännande i WRC2 där plötsligt nu Jari Huttunen anmäls med Hyundai Motorsport N och blir därmed teamkompis med Ole Christian Veiby.
Med detta bekräftar också Hyundai att man kommer att köra tre bilar i WRC2 och där den tredje då körs av ”nye norrmannen” Oliver Solberg. Enligt teamet ska Oliver påbörja sin säsong som poängplockare i klassen först i maj och Rally Portugal. Då ska förhoppningsvis även nya i20 Rally2 vara homologiserad och klar. Att Jari som var bästa R5-åkare i Rally Sweden 2020 blir ett svårt hot mot teamkompis Veiby med Jonas Andersson vid notblocket är solklart men även Andreas Mikkelsen/Ola Fløene bör känna sig lite pressade. Annars stämmer min uppräkning häromdagen av de som skulle köra WRC2 nästan fullt ut och det enda som inte riktigt blev som jag siade, var tråkigt nog Mads Østberg/Torstein Eriksen. Varken dom eller Eric Camilli finns med i listan, överhuvudtaget inga förare från Citroëns hjälpteam PH Sport är anmälda utan det är Sean Johnston och Sainteloc Racing som är ensamma med C3 Rally2 i listan förutom polacken Michal Solowow. Vad som händer med Østberg 2021 är fortsatt höljt i dimmor vilket onekligen är lite konstigt med tanke på att han vann WRC2 i fjol. Ännu tråkigare är att även tvåan Pontus Tidemand är insvept i samma dimma…
Måste erkänna att jag blev överraskad över att hitta Johan Kristofferssons namn i listan och dessutom i VM-klassen WRC3 men utan Stig-Rune Skjaermoen. Istället är det Patrik Barth som ska sköta kontoret i KMS VW Polo R5 och för deras del blir det en verklig tuff utmaning med inte mindre än 22 konkurrenter. Av dessa har tio finska flaggan på bilen och i mitt tycke är den här trion med störst segerchans av de blåvita, Emil Lindholm, (bilden) Teemu Asunmaa och Eerik Pietarinen alla i Skoda Fabia Rally2 Evo.
Kul med ytterligare svenskar anmälda som då Mattias Ekström/Emil Bergkvist och Lars Stugemo med ”halvskåningen” (Olofström är ju till deras glädje nästan som i Skåne) Kalle Lexe i högerstolen båda med Skoda.
Måste även nämna tyske miljardären och mannen med det coolaste namnet, Albert von Thurn und Taxis som även han kör i WRC3 med Skoda.
*
Efter gårdagens gemensamma besked från Länsstyrelserna som nu har samsyn på tillstånd för bland annat rally, tog Trelleborgs MK och tävlingsledaren för ”Rally Anderslöv” Lasse Mattsson beslut att flytta tävlingen.
– Vi insåg att det inte fanns någon möjlighet att köra den 27 mars och ny datum för Rally Anderslöv blir någon gång längre fram i sommar, berättar Mattsson.
Som det ser ut nu är därför första deltävlingen för Bilsport Rallycup, ”Gruvrundan” med Åtvidabergs MK först ut som är planerad till 29 maj men med Länsstyrelsernas samsyn på ”offentliga tillställningar” är det nog tveksamt om den körs på tänkt datum. För Trelleborgs MK gäller det nu att hitta en ny datum och då helst tidigt på sommaren menar Mattsson.
– Eftersom vårt rally körs över lantbruksmark måste vi köra när det är lämpligt ur böndernas synvinkel och längre fram är skördearbetet i full gång.
Konsekvensen kan om man inte hittar ny datum, då bli tung enligt Mattsson.
– Lyckas vi inte hitta någon lämplig dag så får vi tyvärr ställa in!
*
Beskedet från landets Länsstyrelser om att det från och med nu gäller samma regler över hela landet gav upphov till många frågor och tyvärr även mer eller mindre genomtänkta kommentarer. Nu har jag inte lika bra koll på andra sporter och hur deras utövare ser på sina tävlingstopp, men att det som en del påstår, enbart är rally som straffas av myndigheterna är ju absolut inte sant. Det spelas till exempel inga seriematcher i varken handboll eller ishockey i divisioner under ”tvåan”och vad jag vet så är där noll sporter förutom ”Elit” som kör på som vanligt. Undantaget är då elitutövare som på nåder får lov att köra vidare, men utan publik och hur kul är detta.
När jag står som fotograf på Kristianstad IK:s hemmamatcher på det som skulle vara publikdragare med lag som AIK, Björklöven, Timrå eller Modo och det är knäpptyst i hallen, då vågar jag lova att detta är absolut inget kul och långtifrån det som kännetecknar hockey. Det är nog så eller rättare sagt nog kan jag plocka bort att alla, från den lokala schackklubben till rallyarrangörerna att alla inget hellre vill än att komma igång igen. Dessutom med aktiviteter som sker som vanligt och utan krumbukter som ”publikfritt” och annat för att komma runt gällande regelverk.
*
Har fått lite frågor angående gårdagens besked från Länsstyrelserna där en del fortsatt hävdar att det är svårt att tolka vad som gäller, en uppfattning jag inte delar utan för mig är det väldigt klart. I dag förtydligar dessutom Svenska Bilsportförbundet på hemsidan under ”Styrelsen informerar” och där det går att läsa vad gäller för deras verksamheter: ”Vårt förhållningssätt som förbund är att rekommendera att tävling kan i nuläget endast arrangeras om myndighets tillstånd beviljas och det är på högsta nationella eller internationella nivå. Barn födda 2005 eller senare tillåts tävla vid enstaka tävlingar. Detta gäller till ny information har presenterats. Den grupp som går under benämningen VVS (väg, vatten och skog) där förbund med likartade frågor kring, exempelvis stora tävlingsytor och tillfälliga arenor ingår, fortsätter sitt arbete tillsammans med Riksidrottsförbundet och Folkhälsomyndigheten. Fortsatt gäller i alla sammanhang att följa de restriktioner som myndigheterna uppmanar till.”.
I min värld räcker sista meningen för att räta ut de eventuella frågetecken som finns kvar…
*
Även i Danmark är det allra mesta nerstängt och för andra året i rad ställs populära ”rallytesten” i Struer som även brukar locka sydsvenska asfaltsåkare in. Arrangören Struer & Omegns Motor Sport skulle kört testen den 20 mars men Covid-19 sätter stopp.
–Vi havde håbet, at Covid-19 situationen var så afklaret, at vi kunne afvikle den rallytest, vi sidste år havde planlagt ned til sidste detalje, berättar ”løbsleder” Niels Holst.
Än stänger man inte dörren helt utan kan om läget förbättras, ändå göra verklighet av ”testen” med kort varsel. Holst menar också att det inte känns rätt att åka runt till markägare för att be om tillstånd och därmed kanske medverka till att öka smittspridningen. Klok kille den där dansken… * Jag återkopplar till ”Styrelsen informerar” som även innehåller lite information om Rally Sweden där det nu snart måste komma besked om placering för 2022. Min känsla är att ju längre ett besked dröjer, desto större är chansen (vissa menar risken…) att rallyt blir kvar i Värmland, Dalarna och lite Norge. Att man i dag skulle skickat iväg FIA-gubbarna till Colins Crest eller Lima hade nog räckt för att övertyga dom om att Värmland fortsatt är ett mycket bra alternativ. SBF är också starkt inne på ”elektrifiering av bilsporten” och där man i dagarna skickar ut en enkät till utskott och förtroendevalda för att höra deras synpunkter på el i bilsporten. Rapport om läget ska ges på ordinarie Förbundsmöte den 18 april. SBF informerar även om det faktum att fem av de 12 medlemmarna i Distrikts Ordförande Gruppen (DOG) lämnat samarbetet. Kvar finns bland annat Södra BF medan kollegorna längre norrut, i Småland gått ur DOG då de enligt SBF menar att ”gruppen inte längre fyller sin tänka funktion”. Man beskriver även hur de förtroendevalda i förbundet, ” senaste tiden handlat mer om angrepp och misstänkliggörande av förtroendevalda personer inom förbundet snarare än att driva Svenska Bilsport framåt. En tråkig utveckling av något som skulle kunna vara en bra plattform att jobba utifrån, men som i stället resulterat i en splittring av gruppen. För styrelsen och kansliet blir det ingen skillnad, vi kommer fortsatt att föra dialog och kommunikation med samtliga distrikt som är en del av Svensk Bilsport.”. Ännu mer finns att läsa på SBF:s hemsida för den som är intresserad… * Lamborghini Malmö fördjupar samarbetet med STCC inför säsongen 2021 och introducerar ”STCC Junior Cup accelerated by Lamborghini”. Ett samarbete som betyder att vinnaren av junior delen av STCC TCR Scandinavia får åka till Italien och köra ett test med Lamborghini Squadra Corse. |
– Efter ett framgångsrikt första år med STCC 2020 var beslutet enkelt för oss att växla upp samarbetet inför 2021, säger Johan Mårtensson, chef för Lamborghini Malmö.
– Tillsammans med STCC kan vi bidra till att stärka återväxten i svensk racing och samtidigt nyttja en stark plattform för våra partners.
STCC:s vd Micke Bern är så klart nöjd med det fortsatta samarbetet.
– Priset för segraren i STCC Junior Cup accelerated by Lamborghini är en perfekt morot för den yngre generationen förare. På detta vis kan STCC bli både en språngbräda och en plattform för att livnära sig som förare på sin sport.
*
Avslutar med lite ljus i pandemimörkret som levereras av samma hårt prövade Lasse Mattsson.
– Vi har gjort klart ihop med Södra BF att arrangera en ”Notkurs” i Trelleborg den 20 mars och där bland annat juniorvärldsmästares från Hörby, Tom Kristensson kommer att medverka ( dock inte Joakim Sjöberg).
Mer information om kursen kommer på ”Södras hemsida” men den kommer att hållas efter strikta Covid-19 regler och inte mer än åtta personer i varje grupp.
–Blir där fler anmälda får vi dela upp oss i flera grupper, förklarar Mattsson.
*
Trevlig helg!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.