Verstappen gör WRC-debut i Belgien, Toyota bygger ”asfaltbil” för Rally Finland, debatt om Gryazins närvaro, comeback för Olofströms MK, hett i Rom för Victor H. och J. plus stort grattis Mäster!

Förutom de två svenskarna Oliver Solberg och Jonas Andersson finns där flera intressanta namn i ”58 Ardeca Ypres Rally” den 18-21 augusti. Till exempel gör 51-årige japanen Osamu Fukunaga WRC-debut i Belgien. Med totalt över 130 tävlingar bakom sig är ändå Osamu hyggligt rutinerad med sin Skoda Rally2  men vet inte om någon berättat för honom om de väldigt oförlåtande sträckorna i i Flandern? Än mer spännande är att Max Verstappens pappa och 50 år fyllda Jos Verstappen som är anmäld med en Citroën C3 Rally2. Till skillnad från japanen kan inte ”Jos the Boss” skryta med rutin då detta blir hans blott fjärde rallystart totalt. En andra plats i en tävling i Flanderns rallymästerskap (lite som DM) är bästa placeringen hittills men nu ska han utmana ytterligare 35 Rally 2-bilar vilket lär bli tufft.

*

Ofta betecknas Secto Rally Finland som ”Finland GP” på grund av de höga hastigheterna i den finska rallyskogen. Nu är det väl frågan om inte såväl Rally Sweden som Rally Estonia kan betecknas som utmanare om ”GP-titelen” då det även här går ruskigt fort mellan granarna. De snabba sträckorna nästa vecka innebär att Toyota sneglar på hur man bygger Yaris Rally1 för asfaltrallyn berättar tekniska chefen Tom Fowler för DirtFish.

Tidigare har det sagts att en bil för Rally Finland är en asfaltbil för grus på de speciella vägarna. Om vi skulle använda en bil med inställningar från till exempel Sardinien skulle det innebära katastrof!

Foto: Toyota Gazoo Racing

Nu kommer Kalle Rovanperä och hans teamkompisar att få en både lägre och mycket hårdare Yaris än den de kört tidigare. Mycket av inställningarna kommer också från snarlika Rally Estonia berättar Fowler.

Första gången vi kom till Estland för WRC kom vi med en ganska typisk ”Finlandsbil” och vi var ändå bra med på de snabba sträckorna, men på de långsammare var Hyundai snabbare.

Av detta blev det en kompromiss som fortfarande var okej på snabba sträckor men på de långsamma blev bilen lite bättre. Så ”lite bättre” betydde att Kalle Rovanperä tog bilen till seger före Hyundais Craig Breen och Thierry Neuville. Nu tillåter inte reglerna några dramatiska  förändringar för just Finland, tvärtom är det bara småjusteringar som kan göras för att få Yaris i mer ”racemode”. För att känna in detta kommer varje Yaris-förare att få en testdag var vilket Fowler menar bör räcka då förhållanden är ganska lika mot de i Estland. Det som skiljer mest är att där var vissa sträckor mer tekniska än vad Finland erbjuder och det är just det som experter menar är Yaris svagaste punkt. Fast å andra sidan lär Kalle strunta i vilket och kör på som vanligt vilket med största sannolikhet innebär sjätte segern för året…

*

Till Rally Estonia fick ryske förare Nikolay Gryazin inreseförbud vilket innebar att han tappade värdefulla poäng i toppstriden för WRC2. Nu ligger Toksport-föraren fyra med 27 poäng upp till ledande Andreas Mikkelsen som inte kör i Finland. Gryazin är även anmäld till Rally Finland vilket vållat viss debatt om detta verkligen är okej med tanke på hur andra länder hanterat ryska deltagare. En som regerat starkt är finska riksdagsmannen Kari Jokinen som på sin Facebook-sida skarpt kritiserar det finska beslutet att tillåta Gryazin och kartläsare Konstantin Aleksandrov tävla i landet. Paret är inte ensamma från Ryssland utan även Rally5-åkande Antonov Vitalii är anmäld med en Renault Clio ihop med holländska kartläsaren Christiaan van der Rijsen. Till skillnad från Gryazin som använder det neutrala ”ANA” så tävlar Vitalii som har sin bas i Belgien för ”Russia”.   

Ryska idrottares deltagande i tävlingar som anordnas i Finland måste förhindras genom ett uttalande från idrottsministern, skriver Jokinen.

– Det är orimligt undandragande av ansvar att överlåta konsekvenserna av ett brutalt krig som inletts av Ryssland på enskilda idrottsförbund. 

Finska SBF, AKK följer FIA:s luddiga riktlinje och sätter inte ner foten lika tydligt som estländarna gjorde och satte stopp för ryskt deltagande på estländsk mark.  AKK:s ordförande Kai Tarkiainen har tidigare förklarat att förbundet inte kan göra något utan att bryta mot FIA:s regelverk. Det var också därför beslutet istället togs av den estländska regeringen som beslutade om inreseförbud för Gryazin.

Nu har idrottsminister Petri Honkosen en halv vecka på sig att agera och förbjuda ryssar att tävla i Finland, uppmanar Jokinen.

Blir intressant att se om uppmaningen följs och även till nästa deltävling i Belgien finns Gryazin med i anmälningslistan…

*

En av mina absoluta favoriter var Olofströms MK:s olika versioner av sin lilla men ack så trevliga sprint  som kördes på hösten i slutet av 80- 90-talet och en bit in på detta århundrade. Faktisk också här som jag lyckades köra av vägen för allra första gången med min Opel Kadett A. Jag och Roland lyckades dock komma upp på vägen igen men en deformerad framskärm minde om misstaget, som så klart var en ”kartläsarmiss”. Det har också varit stor saknad efter tävligen som om jag minns rätt hette något som ”Holje-El Trofén” eller något liknade. Istället för egen tävling började OMK samarbeta med en annan favorit, grannklubben Asarums MS  vilket kulminerade i SM och ”Rally Blekinge” 2019. Nu har man dock laddat om batterierna och den 17 september är det comeback med ”Olofströmsprinten” och där blekingarna kör med kloka målsättningen  Rally på enklast möjliga vis”. Upplägget följer också detta med en sträcka som körs två gånger och så klart utan noter. En sträcka som tidigare använts i SM och så klart med typisk Blekinge-karaktär eller som där står i inbjudan ”en riktigt krokig och fin rallyväg”. Med andra ord bör alla som föredrar ”fräna raksträckor möjligtvis avbrutna med någon ”4:a” eller ”5:a” välja andra tävlingar än den som tävlingsledare Björn Borgqvist basar över.  Han förmedlar även i inbjudan vad som gäller den 17 september vad gäller ”enkla”, ”Det är första gången på över 15 år som Olofströms MK arrangerar tävling på egen hand och vår målsättning med tävlingen är att det ska vara så enkelt som möjligt för alla inblandade, både tävlande och funktionärer. Det blir en väldigt kompakt tävling där allt är samlat på samma ställe och det inte krävs att man har någon med sig som kan köra servicebilen.”.

Helt klart gör jag tummen upp för Olofströms MK som med sin tävling också ansluter sig till det nytänk Södras BF:s Rally-SGA:er menar måste till med tanke på de allt mindre startfälten efter pandemin som bevisligen är ett faktum. Hasse Andersson må utlova ”Guld och gröna skogar” och då applåderat av ”rallyröster” som vägrar inse verkligheten, men ska sporten inte bara överleva utan även utvecklas måste man nog ”gilla läget”.  Att SGA:erna (Ola Schönström/Sebastian Steiner)  inte är helt ute och cyklar förstås när man kollar anmälningarna till de två närmaste tävlingarna i Södra BF, Örkelljungas ”Smedsvängen” den 13 augusti och Hässleholms ”Snapphanerally” lördagen efter. Båda ingår i Rally-DM plus att även CG-Wilke bokat ”Snapphane” till MAS Rallycup och med mindre än en vecka kvar av anmälningstiden har då Örkelljunga 48 anmälda medan Wilkes MAS-fält precis kravlat sig över 40-strecket.

*

I dag har det gått en vecka sedan SMK Hörbys Victor Hansen och  Ryds Victor Johansson startade i sin fjärde ERC-tävling, Rally di Roma Capitale, en tävling som blev precis så tuff och krävande som befarat. Inte bara för att sträckorna i bergen sydost om Italiens huvudstad är svåra att hantera för en trots allt väldigt  EM-grön Ford Fiesta Rally4, nu spelade dessutom hettan in.

Foto: Victor Hansen Motorsport

Det var temperaturer på mellan 35 och 40 grader under hela rallyt och detta är man ju inte så van att hantera, förklarade Victor efter hemkomsten i onsdags.

-När vi kom i mål på en sträcka i bergen var där runt 50- 60 grader i bilen och då snurrade det rejält i skallen vågar jag lova!

I premiären på Gran Canaria hade Hörby-Fiestan stora problem med att bromsarna tog slut vilket man även befarade skulle kunna hända i Rom. Den här gången lyckades dock Victor hantera bromsen bättre så något akut bromsbortfall blev det aldrig. Något som däremot SSR-vinnaren Toni Herranen råkade ut för på sträcka sju. Redan på shake down åkte finländaren av men detta var bara en liten uppmjukning berättar Victor.

På sjuan rullade han ett helt varv sedan bromspedalen gått i botten men som tur var stod där ett träd i vägkanten som golvet på bilen tog stopp emot. När kartläsaren skulle kliva ut så var där sedan stup 250 meter rakt ner…

Efter ett styvt jobb lyckades mekanikerna bärga bilen men då hade den värsta gaslusten gått ur Herranen som slutade sist i klassen.

Foto: Victor Hansen Motorsport

Att köra rally inne i Rom var så klart en upplevelse för 22-åringen från Hörby. Första sträckan hade målgång hundra meter från Colosseum och där jättepublik kantade sträckan ”Colosseo ACI Roma”. Men alla var inte enbart positivt förklarar Victor.

-Att köra fel i Rom med en rallybil är inte kul och inte heller kunna vända utan behöva backa mot färdriktningen med alla tutande romare  var faktiskt ganska svettigt…

Resten av rallyt kördes sydost om Rom och där två sträckor fick strykas en på grund av krasch och en där en skogsbrand rasade precis intill vägen.

Lite surt att komma till första servicen och bara ha kört fem kilometer SS men desto mer transportmil, menade Victor som summerar med.

Det var riktigt svårkörda vägar med långa kurvor där det är svårt att veta hur tidigt eller sent man ska skära svängarna. Sydeuropéerna är väldigt duktiga och det är bara att konstatera att vi har mycket kvar att lära innan vi blir riktigt konkurrenskraftiga på den här typen av sträckor!Foto: Red Bull Content Pool

Victor menar också att han aldrig kom in i körningen som han ville och problemet var att ”2x Victor” inte riktigt  förstod vad som skulle ändras. Kartläsare Johansson menar.

På vissa sträckor var vi bra med men på andra sträckor tappade vi mycket. Känslan i bilen var att vi ändå hade samma tempo vilket gör att det blir mycket svårare att veta var man kan öka…

Sjätte platsen var ändå ingen katastrof, långt därifrån även om man tappade en placering ner till femte med två tävlingar kvar att köra. Nästa stopp är i Tjeckien där paret känner sig mer hemtama efter flera lyckade starter. Men ERC-tävlingen Barum Czech Rally Elin är ingen tävling från vilken de har erfarenhet.

Alla vi pratat med menar att detta är årets höjdpunkt så det blir spännande att att sig an. Sträckorna skiljer sig markant från de vi kört tidigare även om det fortsatt är asfalt så har de helt annan karaktär. Hoppiga och ojämna med svåra kurvor vad vi har hört. 

Hoppet om en pallplats lever fortfarande och från deras femte plats upp till delade treorna Mabellini och Herranen skiljer bara fem poäng, fullt hanterbart med totalt 60 poäng kvar att tävla om…

Efter målgång satte sig åter Victor i servicebussen och drog de dryga 150 milen hem till Hörby ensam medan resten av teamet tog flyget.

Gick bra i början men efter att ha kommit ut ur Rom var det bara långtråkigt, konstaterade EM-femman lyckligt hemkommen.

Även pappa Jens fick en ny erfarenhet i heta Rom.

– En italiensk ”Bajamaja” blir snabbt varmare än en finsk bastu i solen, plus att doften inte blir så angenäm!

*

Avslutar med ett stort grattis till ”WRC Legend” Stig Blomquist (presentation onödig) som idag fyller 76 år. Grattis ”Mäster”. Med detta så håller Motorbloggen helg åtminstone fram till söndag då det i morgon inväntar kultur på hög nivå, Sven IngvarsBjärsjölagård Slott. Frågor på detta?

*

Trevlig helg.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *