Deltävling två i Asfalt SM i helgen, anmälan öppen till SM-rallyt i Kil, ”ultrasnabbt” i Estland, nu finns Toms bil i Dirt 2.0, dansk F1-testade, jakten på nya bilsportledare i full gång, RS-sprint ställs in och Nova på testhumör!
På lördag är det åter publikfritt SM-rally när deltävling två i Asfalts-SM, ”DRIVE VXO” körs på Uråsa utanför Växjö. Lite bättre intresse än vad premiären i Uddevalla kunde visa upp och nu kommer 78 bilar till start. Trots lättnader på grund av pandemin är tävlingen publikfri men där det går att följa via livesändningar på alla fyra körningarna.
– Rallysporten har, som många andra sporter, påverkats väldigt av pandemin och detta är andra deltävlingen i år och den kommer att genomföras i publikfri form med tanke på att vi fortfarande har smittspridning i samhället, förklarar Anders Martinsson, vd för Svenska Rallymästerskapen och lägger till.
– Vi arbetar för fullt tillsammans med berörda myndigheter och Svenska Bilsportsförbundet för att kunna öppna upp för publik senare under året!
Till Uråsa kommer SMK Hörbys Robin Svensson och Henrik Appelskog som ledare i ”tyngsta klassen” efter segern i Uddevalla. Nu blir det dock ännu tuffare med Fordkollegorna PG Andersson/Anders Fredriksson och Mattias Adielsson/Andreas Johansson anmälda.
–Efter segern i Uddevalla så känns det bra att starta med lite poäng i ryggsäcken, förklarar Robin som är grönast i Fordtrion.
– Vi är nog de som har minst kilometrar i en R5:a av detta gänget men givetvis kommer vi att göra allt för att nå överst på pallen…
För regerande svenske mästaren PG är det återstart efter nio månaders uppehåll sedan han parkerade i Sandviken med en guldmedalj klar. Efter att GN Motorsport ställt frågan om inte SM på asfalt skulle kunna vara något, är det åter dags att dra på sig föraroverallen igen för den värmländske asfaltsläggaren.
– Ska bli otroligt kul att få sätta sig bakom ratten igen tillsammans med GN Motorsport och som asfaltsläggare bör jag ju kunna underlaget, kommentarer dubble Junior-världsmästaren PG med ett stort skratt.
Att det blir tufft förstår han men ska ändå försöka ge Robin och de andra mer vana asfaltåkarna en match.
– Trots allt är det nästan 10 år sedan jag körde på asfalt senast!
Lika rostig när det kommer till rally på svensk mark är också Mattias Adielsson som dessutom kör sin nya Fiesta Rally2 för första gången i skarpt läge. Precis som PG tar han helgens tävling mest som ett sätt att komma in i rallykänslan igen.
– Vårt fokus i år är att vinna SM-guld i det som heter Traditionella Rally-SM, det är vårt och M-sports stora mål i år, men när vi står på startlinjen på lördag kommer vi göra allt för att vinna även den tävlingen. Det blir inte lätt, motståndet är jättetufft, menar Mattias.
Ännu tuffare är det bland 2WD-åkarna där tre förare står på maximala 25 poäng efter seger i respektive klasser.
Lucas Helin, Tibro vann ”Standard”, Kristian Johanson, Toarps MK (bilden) körde hem ”Grupp H” medan Eslövs C-förare Simon Andersson inte bara slog välmeriterade pappa Mats utan var även nästa bästa 2WD totalt. In på mållinjen var det dock tufft och där helgens stora hemmahopp Emrik Smedberg/Carl Eriksson i Fiesta R2 var snabbare än Simon i Opel Adam R2 men fick sedan ge sig i finalen.
– Naturligtvis trist att få ge sig efter en sådan stark inledning men vi kommer hem till Växjö med bra förutsättningar, säger Emrik som inte sticker under stol med att det är revansch han är ute efter.
Även i helgen blir det danskt besök men inte av Roland Poulsens Skoda som i Uddevalla utan av Jan Petersen/Isabella Kvick med Peugeot 208 T16 R5.
Normalt sitter utlandsrutinerade Jeannette Kvick Andersson i högerstolen i Jans bil men här hoppar hon återigen in hos sent anmälde Daniel ”Mulle” Ernstedt i Suzukin. Mer noterat är att det blir Sverige-premiär för Hyundai i20 R5 genom Kjell Sandberg/Stefan Ahl. Kul är också att det finns tre förare med FIA-licenser i startfältet nämligen Mats Andersson, Daniel Ernstedt och så flitige utlandstävlaren Lars Stugemo. I Teammästerskapet leder AM Elteknik, från Eslöv komfortabelt då alla konkurrenterna blev poänglösa i premiären. Alla utom ”elgänget” saknade den obligatoriska junioren i sina ”line ups”.
*
Då har även anmälan öppnat för premiären för ”Stora SM”, ”Rally Killingen” den 14 augusti. Här har Kils MK på sluttampen ökat antalet sträckor från åtta till nio plus att det även bjuds in bilar enligt reglementet för ”VOC Mekonomen Rally”. Dessa körs dock utanför SM i ”Inbjudningsklass” och därför även med mindre än halva startavgiften mot SM-åkarna där den hamnar på 6 500 kronor. SS-längden slutar på 73 kilometer och i ljuset av detta ter sig kostnaden för start nästan billig om man jämför med de tävlingar som ligger på vänt i nästa månad. I Nyköping den 3 juli kostar det 100 kr/kilometer medan värmlänningarna behöver 89 kr/kilometer för att få det att gå ihop. Så klart är det avsaknad av sidoinkomsterna som Nyköping budgeterat för medan man till SM-premiären hoppas kunna släppa på publik och därmed även få in mer pengar från den gruppen efter aviserade lättnader i regelverket.
*
Även om WRC Safari rally Kenya är det som står närmast i kalendern så har teamen redan börjat förbereda inför Rally Estonia två veckor senare. Först ut är Toyota som testat på det som beskrivs som ”Ultrasnabba vägar” och då med Elfin Evans först ut. I tisdags var det Sebastien Ogiers tur men då Julien Ingrassia har fortsatt semester så var det hans ständige stand in vid tester, Benjamin Veillas som tog plats i Yarisen.
Idag var det Kalle Rovanperäs tur och sedan får även Takamoto Katsuta möjlighet att ”njuta” av höghastighetstesterna i Estland.
*
Till Rally Estonia är det också planerat att Tom Kristensson/David Arhuisander ska ansluta till M-Sport Ford och deras WRC2-uppställning. För de som gillar att köra rally med hjälp av datorn med ”Dirt 2.0” går det nu fint att göra detta i Toms dekalsmetade Ford Fiesta Rally2. Lite kul att berätta är att när Tom ansluter till teamet så frågas det direkt.
– Hur många nya sponsordekaler har du med dig den här gången?
Ett bevis på att Tom inte på något vis slagit sig till ro med de samarbetspartners som redan finns på bilen. Istället är SMK Hörby-föraren ständigt på jakt efter nya inkomster från företag som vill synas i de tv-sändningar som enligt mätningar ses av över 800 miljoner eller av åskådare på plats som beräknas till runt totalt fyra miljoner…
Hörby-Fiestan hittar du här: https://www.racedepartment.com/…/ford-fiesta-rally2…/ I dag, tio dagar efter utdelningen som skedde Nationaldagen hade även lokaltidningen för mellanskåne vaknat och noterade att Tom för andra gången utsetts till ”Årets Idrottare” i Hörby Kommun. Bättre sent än aldrig eller hur det man säger?
*
Tror inte att någon förening eller organisation säger emot i påståendet att bristen på funktionärer/ledare är om inte största problemet, så ändå ett som sätter stora hinder för utvecklingen. I rally är det helt uppenbart att det är så och med en medelålder på funktionärer på 60+ behövs ingen större fantasi för att se åt vilket håll den ålderspyramiden riskerar att välta. Ett problem som påtalats och ältats i princip sedan jag kom in i sporten för väldigt många år sedan.
Försök har också gjorts för att få yngre att dra på sig funktionärsvästar, vissa har här lyckats bättre än andra men sammanfattningsvis är det ändå så att det blir allt glesare i ”västleden”. Ett faktum som på sikt kan få ödesdigra konsekvenser för sporten men där kanske ett mer modernt tidtagningssystem skulle kunna innebära att det krävs färre västar i start och mål. Jag är helt övertygad att den vägen är mycket lättare att få till, än att vända trenden och öka antalet frivilliga krafter på specialsträckorna. Nu gör Svensk Bilsport ett nytt och tacksamt försök att få till en ändring i frågan med kampanjen ”Svensk Bilsport söker framtidens ideella ledare”. Här lyfter man fram frågan berättar Valberedningens ordförande Ronny Nyström.
– I arbetet för oss i Valberedningen har vi skickat ut en fråga till förtroendevalda inför kommande period och där vi sen ska analysera utskott, kommittémöten och protokoll och uppdraget. Vi arbetar även med att försöka ha en upparbetad namnbank för att, om det behövs kunna nyrekrytera in i grupperna.
Senast den 31 juli ska förslag läggas fram till Förbundsstyrelsen och sedan ska det gå från ord till handling redan den 1 oktober.
–Den som tror sig själv vara eller har passande namn till en förtroendevald plats inom förbundet kan höra av sig med informationen till valberedningen@sbf.se senast 30 juni, hälsar Nyström.
*
Blir dansken Christian Lundgaard nästa skandinav i Formel 1? Omöjligt är det inte då han häromdagen fick möjlighet att testa R.S18 på Silverstone dessutom inte första gången, utan även ifjol kände han på samma bil. Det är danskens position i Alpine Aacdemy som banat väg för testerna i hop med sina teamkamraten Oscar Piastir och Guanyu Zhou.
– Det var en mycket effektiv dag idag på Silverstone och jag är nöjd med hur det gick, förklarade Lundgaard efter de 101 varven på den klassiska banan.
– Vi lyckades komma igenom en hel del av det program vi hade planerat och vi gjorde några kvalificerade körningar och tävlingssimuleringar så det finns mycket för mig att smälta och analysera efteråt.
Även ”Akademichefen” Mia Sharizman var nöjd med insatsen.
– Det var Christians femte test i en F1-testbil och han hanterade det väldigt bra och ser bekvämare ut i bilen för varje test han gör!
*
Trots att inte förslaget om de lättnader i restriktionerna som Regeringen lagt fram ännu gått igenom så verkar ändå rallyarrangörerna fått ny livsluft. Ser att tävlingskalendern redan fyllts på med både ”Mästarmötet” på Millebygden den 16 juli vilket också är premiär för nya SM-serien ”Grus-Sprint”, men även en vanlig sprint i Jämtland helgen efter har dykt upp. Före dessa är det då ”Rally Anderslöv” och ”Gästabudstrofén Light” den 3 juli som ska klaras av och där det fortsatt är lite oväntat trögt för rally på Södersätt. Trelleborgarna har precis kravlat sig över 50-strecket vilket också är taket såvida inte nya direktiv kommer innan tävlingsdagen. I motsatt riktning så tvingades SMK Hörby att vid gårdagens kombinerade styrelse/tävlingsmöte ta slutgiltigt beslut att ställa in ”Bilmånsson Hörby Rallysprint” som skulle körts den 18 juli.
Till tävlingen har inte Länstyrelsen gett något tillstånd med motiveringen att det klassas om ”Stadslopp” och med förtydligandet, ”Ni som arrangör har ingen möjlighet att kontrollera och begränsa publikantalet inom och i direkt anslutning till tävlingsområdet. Mot bakgrund av att gällande deltagarbegränsning överskrids enligt ovan ska ansökan avslås.”.
– Med denna skrivning är det inget klubben kan göra och därför ser vi framemot att saker och ting har ljusnat till 2022, konstaterade ordförande i SMK Hörby Lars Servin.
Däremot avvaktade mötet med att fatta beslut om TV-Svängen den 4 september och inväntar istället de nya regler som aviserats ska börja gälla efter den 1 juli. Om detta innebär i stort sett återgång till ”normalläge” och att kunna köra med publik plus fulla startfält, återstår dock att se…
*
Måste erkänna att jag inte riktigt hänger med i utvecklingen kring Covid-19, medan Regeringen är på väg att blåsa ”eld upphör” och lätta på mycket av det som hitintills hållit smittan något sånär i schack så rapporterar olika media om att smittan ökar i synnerhet bland yngre. Speciellt lyfter man fram Värmland, Kronoberg, Blekinge och Västmanland där Länstyrelsen i Dalarna menar att studentaktiviteter och spontancrusing är upphov till att smittläget fortsatt ska tas på största allvar.
*
Att många ser Motorbloggen som ett litet vattenhål för att ta del av nyheter och annat kring bilsport är ganska uppenbart. Däremot är inte Nova riktigt lika imponerad över husses aktivitet vid datorn. Idag intogs favoritplatsen under skrivbordet medan jag skrev, men så plötsligt försvann Nova och det blev misstänksamt tyst i huset.
Tråkigt nog tog jag inte detta på allvar vilket var dumt. Efter en stund visade hon triumferande upp hur mycket papper det finns i en toarulle och nu mätte jag inte längden, men det var en hel del spår vi var tvungna att städa undan för husfridens skull innan matte kom hem.
Här slutade dock inte tristessen utan nästa offer blev en Foppatoffel som slaktades till oigenkännlighet. Vad var det man sa jo, ”skaffa en Lagotto det blir kul”…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.