33 ERC-anmälda till Royal Rally, Victor Hansen ensam i ERC4, svenska delegationen med Tom/Andreas i spetsen har anlänt till Australien, Audi-Tobias trea totalt i ”BWM” och Mille fick bara poäng för 13 sträcksegrar…
Känns som att det måste ha gått ett litet sus av besvikelse hos arrangören av ”ERC BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia” när det som klart att den tredje upplagan av rally lockat 33 tävlande. Att jämföra med 91 bilar i senaste ERC-tävlingen i Ungern och även mot de två tidigare åren i Värmland är det färre, 47 startande 2023 och 41 i fjol. En av anledningarna kan vara att klasserna ERC Juniors och Fiesta Rally3 Trophy saknas sista helgen i maj, med detta också vårt svenska EM-hopp Calle Carlberg. Nu håller alla inte riktigt med om min beskrivning, utan Rally VD Anna Nordkvist ser det nästan tvärtom.
– Det är fantastiskt att se ett så starkt startfält med toppförare från både Sverige, Norge och internationellt håll delta i årets tävling. Och med SM på plats väntar en helt fantastisk rallyhelg i Värmland.
Anna fortsätter.
– Det är ett otroligt arbete som görs med att få till årets arrangemang, och jag vill rikta ett stort tack till Karlstads kommun, näringslivet, föreningar, myndigheter och hela organisationen som gör detta möjligt. Nu kör vi!
Tävlingsledare Stig-Rune Kjernsli delar Nordkvists optimism och ser framför allt Henning Solbergs comeback som en bra grej för rallyt.

– Vi ser fram mot den tredje upplagan av BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia med ett riktigt starkt startfält. Det ska bli riktigt kul att se Henning Solberg tillbaka i Värmland, och se vem av alla namn i startlistan som ska ta över kronan från Oliver Solberg!

Till de utländska toppförarna räknas då bland annat Ungern-vinnaren Roope Korhonen, Toyota, polacken Miko Marczyk, Skoda, Andrea Mabellini, Skoda och så klart Mads Østberg med Citroën.

Med blågula flaggor på bilarna syns Isac Reiersen/Stefan Gustavsson och Mille Johansson/Johan Grönvall, båda med Skoda.

Kul med norskt intresse och där ”topgutter” är Frank Tore Larsen, Polo, Eyvind Brynildsen, Toyota och så färgstarke Henning solberg med extremt rutinerade kartläsaren Stephane Prevot i Skoda från Topp-Cars RT.

Utan ERC Juniors är det dåligt med Rally4-bilar men detta hindrar inte SMK Hörbys Victor Hansen/Ditte Kammersgaard från att åka till Karlstad med sin röd/vita Peugeot 208. Paret är även ensamma om att vara anmäld för EM-poäng men då i klassen ERC4, där man efter andra platsen i Ungern ligger sexa och nu i händelse av målgång, kan klättra uppåt. Trevligt att se Hannah Jacobssons namn i listan med #29 på sin Ford Fiesta R5 och där Magnus Nilsson sköter kontoret. Återkopplar till de 33 anmälda, nog tur att Rally SM där de över 100 anmälda är med och delar på kostnaderna som annars med bara EM-fältet, kunde ha blivit en tung börda…
*
Nu har den ”svenska delegationen” anlänt till Australien för att i helgen fokusera på ”Make Smoking History Forest Rally”. Till Nannup i West Australia har nu Tom Kristensson, Andreas Johansson, Catherine Gidlund, Mats Andersson och Frida Andersson gjort sig hemmastadda. Medan Tom och Andreas bekantar sig med Pedder Motorsport och deras Skoda R5 har de övriga turistat i omgivningarna.

Extrema djurvännen Frida genom jobbet på Hundstallet i Örkelljunga, fick snabbt en ny kompis i form av (tror jag ) en liten Koala-björn. Även pappa Mats har turistat och testat ormkramning men även konstaterat att utbudet av öl inte är som i Eslöv.

– Lite blaskigt. men det kompenseras av stora glas, i det stora hela typ 4,2 fjäderben av fem möjliga…
Deltävling trei Australiens Rallymästerskap körs enligt samma mall som övriga i ”ARC” med en tävling på lördag och en på söndagen. För oss på hemmaplan är tidsomställningen dramatisk med start för ”Heat1” mitt i natten men målgång när de morgonpigga käkar frukost.Då har sex sträckor körts med en längd av 103 kilometer. ”Heat2” är något kortare, 81 kilometer men ändå med sex sträckor och ett tidsschema som överensstämmer med lördagens.

På den sidan av jordklotet är indiska MRF lite dominerade i rallybranschen, men för Tom blir det premiär vad jag vet på den här sortens gummi.

Totalt nio Rally2/R5-bilar finns anmälda och där om Tom ursäktar, Hayden Paddon är favorit med Hyundai i20 N Rally2. Även så att SMK Hörby-föraren är ensam att köra R5:a, resterande sitter i Rally2:or fördelat på Toyota, Hyundai, Ford och Skoda. Finns även fler tävlande från Europa och där Irland och Storbritannien har flest namn medan Benjamin Pérard i Subaru är ensam från Frankrike med Subaru. På torsdag/fredag är det ”recce” och shake down på fredag innan start och rallyshow på kvällen.
*
Ibland undrar man om Motorbloggen läses mer än av mina allra närmaste? Ett enkelt sätt att ta reda på detta, är när något resultat missas efter summering av en rallyhelg. I ”Björn Waldegårds Minne” skrev jag att Carl Samzelius slutade trea totalt och direkt kom motorsågarna fram. Det visade sig nämligen att Ludvikas Audi-fantom Tobias Johansson var runt sekunden snabbare och det var alltså han som rätteligen var tredje snabbast i Rö. Härmed är detta tillrättat och ber om ursäkt för missen, plus ett stort grattis till Tobias och kartläsare Jenny Strandberg. Funderar även på varför så få hör av sig när jag skriver något korrekt?
*
När jag ändå står i skamvrån fick jag svar på varför WRC bara gav Mille Johansson bonuspoäng för 13 sträckor i Portugal när han egentligen vann 14. Men från Mille själv kom svaret.

– Vi var snabbast på 14 sträckor men eftersom idealtid delades ut på SS9 får vi inte tillgodoräkna mästerskapspoäng för den sträckan.