26 kör ”budgetklassen” i KR Snapphanerallyt, brasiliansk trio i ”Future SM Ralli”, Vauxhall-Jonasson utmanar Latvala, Litauen i kläm när Finland får förnyat i WRC till 2031, över 80 000 unika besökare till Rally Finland och sista bloggen för någon dag…

Att supportklasser hamnar skuggan när det föregås av Rally-SM är helt naturligt och i Hässleholm försvinner nästan helt ”APEX.SE Masters” och ”Nordic Rally Championship”. Trots detta har ändå 26 ekipage valt att köra budgetvarianten och på köpet dessutom slipper att ”plåga bilarna på Garnisonens asfalt” som en deltagare utryckte det. De båda klasserna kör nämligen enbart lördagens grussträckor (fyra som dubblas) och detta görs efter SM-fältet. Ingen kan klaga på ambitionen från NRC-ansvariga men helt ärligt verkar detta vara ett dödfött projekt. Ingen vet riktigt vem som kör och extremt få satsar på att köra rally runt om i Norden. I Hässleholm är det bara finske Mika Karpanen med Renault Clio Rally3 som sticker ut då danska Subaru-familjen Johannes och Mick Fraas sedan flera år räknar Skåne som sin hemmaplan.

Foto: Tommy Svensson

Fyra anmälda totalt i 4WD-klassen och där jag ser Älmhults Mattis Olsson/Jesper Johansson med Fiesta R5 som solklar favorit. Bättre tryck i ”2WD” och där hemmaförarna med Toyota, Johan Green/Keith Athley och Johannes Haraldsson/Magnus Lörd har ett visst favorittryck på sin axlar. Förhoppningsvis har Johannes och Magnus en annan (bättre) taktik den här gången för det berömd vägbytet med gatsten på Hovdala… 

Foto: Tommy Svensson

Normalt ser vi Skogsåkarnas Roger Berglund/Christer Carlsson i toppen av Appendix K med den vita Volvo 240:an. På lördag är det bilbyte till Grupp H-BMW, trots detta utfärdas en varning för småländsk seger. Kan även bli Tierp-vinst genom snabbe NRC-åkaren Johan Wesslén/Valkyria Edlund i den för  klassen udda Ford Fiesta.

Foto. Tommy Svensson

”Standard” har lockat sex bilar och där jag sätter min slant på unge smålänningen Emil Karlsson med Jonas Gustavsson från Hässleholm i 940:ans högerstol. Såvida inte min egen klubbkompis Anders ”Drutten” Östberg med Anna Svensson (bilden) vid noterna blixtrar till…

*

Medan landets SM-åkare snurrar runt kring Hässleholm i helgen väljer Sandvikens Jari Liiten/Per Almkvist återigen de snabba finska vägarna. Den här gången är det deltävling sex i mästerskapet, ”Future SM Ralli”  med  Lathis som centralort för Jari och Printsports Yokohama-skodda Skoda Rally2 Evo. Duon är inte ensam med svensk flagga utan med #27 startar även Jonna Eson Brådhe/Erik Gustavsson. Jonna förlitar sig på att TGS Worldwide tar hand om hennes Mirage R5 på bästa sätt. Total 73 anmälda och där Esapekka Lappi/Enni Mälkönen går ut först i kraft av ”SM-ledare” med sin Skoda. Direkt bakom kommer talangen Tuukka Kapupinen/Sebastian Virtanen, Toyota och Niclas Grönholm/Samu Vaaleri, Skoda. Mycket sticker ut i Lathis bland annat att man har tre ekipage från Brasilien anmälda, två Skoda Rally2 och en Yaris. Exotisk är också Mira Kunes från Kanada som startar med en Peugeot 208 R2.

*

Foto: Toyota Gazoo Racing

 I Lathis körs även ”Lahti Historic Rally” med Jari-Matti Latvala/Janni Hussi som solklara favoriter. I synnerhet efter den fina körningen förra helgen i ”Rally Finland” med Toyota Yaris GR Rally2. Här är det dock som vanligt en Toyota Celica Turbo ST185 som ska plågas över hoppen. #2 är svenskt och sitter på Tobias Johansson/Jenny Strandbergs Audi Quattro som här får en fin värdemätare mot ”JML”

40 anmälda och bland dessa även Växjös Göran och Björn Jonasson i rallyts enda Vauxhall Chevette 2300 HSR. Ytterligare ett svenskt ekipage kör, Sören Olsson/Patrik Karlsson och för dom är det Toyota Celica men med beteckningen ST165.

Beskedet att ”Secto Rally Finland” säkrat WRC-status fram till 2031 var inget som framkallade glädjekänslor i närområdet. Speciellt oroar det i Lettland som trädde in som nytt WRC-land i fjol men nu står det klart att framtiden för ”Tet Rally Latvia” är osäker. Istället var det enligt uppgift planen att WRC skulle alternera mellan Estland och Lettland, där även Finland omnämnts. Då skulle det vara Lettlands tur 2026 men så ser det inte ut att bli, då rallyt saknas kalendern. Att promotorn redan bestämt sig förklarade också deras talesman för Rallyjournal i samband med Rally Finland.

Dom vill komma  tillbaka men det är inte möjligt till nästa år, förklarade Simon Larkin.  

Något direkt skäl till beslutet gavs inte, men det faktum att landet gränsar till Ryssland lär spela in. Detta har man gemensamt med alla Baltländer och så även Finland så varför just Lettland skulle vara värre framgick inte helt klart istället förklarade Larkin lite luddigt.

Detta finns även för Finland men det är inte ett land som kämpar med budget för nya NATO-mål, BNP och försvarsutgifter. Så det är inte lätt, när man delar gräns!

*

Idag berättade arrangören av Rally Finland, AKK hur utfallet blev för årets upplaga. Totalt kunde man räkna in 81 000 unika åskådare över 12 år, högsta siffran någonsin. 

Foto: Jens Johansson

Fantastiskt och rally attraherar numera mer folk än tidigare, konstaterar AKK:s ordförande Kimmo Vainio.

Finland har lyckats att locka mer folk samtidigt som man på många sätt även förbättrat för dessa ute vid sträckorna. 

Foto: Jens Johansson

Tvärtom vad många olyckskorpar kraxar om, så avslutar Vainio med.

Motorsporten lever besvisligen!

*

Därmed avslutas bloggskrivandet för någon dag och om en liten stund bär det av till Hässleholmsgården. Idag som ”Media””KR Snapphanerally” och just den västen byts i morgon mot en med texten ”Funktionär” när jag och en flock andra från SMK Hörby, ska sköta målgången på nya sträckan”, ”Sparrarp”. 15 kilometer Göingsk grusväg när den är som bäst och med första bil på SS6 klockan  09.50. Andra loopen startar på SS9 14.04 medan målgången på den här näst sista SM-deltävlingen är beräknad till strax efter 16.00 på Stortorget. Vi ses på söndag och ha en trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *