23 år sedan senast en svensk Rally Sweden, Tänak/Järveoja fick orden av presidenten, Veiby leder stökig ”NM-Runde”, bra initiativ av österleningarna, i fint sällskap och vart bör Vasaloppet flyttas?
wrc.com har uppmärksammat den för Sverige lite pinsamma sanningen att det i år var 23 år sedan en svensk senast vann sitt ”home event”. Då var det Kenneth Eriksson som lyckades vinna med hjälp av Staffan Parmanders notläsning och allt detta i en Subaru WRC. Efter detta har det varit ett nästan kompakt blågult mörker i Värmland, åtminstone så länge man väljer att enbart titta på totallistan.
Enda ljusglimtarna har Thomas Rådström och Daniel Carlsson svarat för och då ”Rådis” genom att bli trea 1999 (Ford) och tvåa 2001 (Mitsubishi).
Carlsson blev trea 2006 med en Mitsubishi och framför sig hade han välkända namn, Marcus Grönholm vann och Sebastien Loeb blev tvåa.
Anledningen till wrc.coms analys är att Elfyn Evans i år blev förste britt att vinna ”the mytihcal beast called Rally Sweden”.
Det byggdes förr upp en myt kring att vinna i Värmland precis som i Finland med att det krävdes hemmaförare för att vinna här. Det tog också 54 år innan en ickeskandinav fick möjlighet att spruta skumpa på torget i Karlstad och då genom Sebastien Loeb.
Innan Loeb punkterade myten för 16 år sedan hade skandinaverna enligt analysen, fördelen av att kunna förbereda sig på vinterrally på ett helt annat sätt än de kontinentala förarna. Men allra största anledningen till deras överlägsenhet var att det på den tiden var ”fria däck”. Detta gjorde att man hade däck med olika mönster, dubbutseende och framförallt olika långt utstick. Svenskarna valde därför optimala kombinationer med tanke på hur underlaget såg ut, i det tänket hängde inte fransoserna och deras kollegor med. När det så blev enhetsdäck plus hårdare koll på test inför tävlingen, blev plötsligt de blågula trumfkorten värdelösa.
Analysen avslutas med fakta som tråkigt nog är både sanna och som svensk, väldigt tuffa att svälja. Det tidigare rullbandet med svenska talanger ”has slowed”. En liten öppning i mörkret levererar dock wr.com när man skriver att, ”Tom Kristensson har vunnit sin hemmatävling två år i rad och är förhoppningsvis den som kan följa i fotspåren efter storheter som Stig Blomquist, Kenneth Eriksson och Björn Waldegård”.
Att bara tänka sig att en Hörbyförare nämns i dessa ordalag ”world wide” gör att ståpälsen numera är snudd på konstant…
*
Även om Ott Tänak och Martin Järveoja inte lyckades ta hem prestigefyllda utmärkelsen ”Årets Idrottare 2019” hemma i Estland innebär det inte att dom lever i någon sorts skugga. Igår tilldelades det nya Hyundaiparet den statliga utmärkelsen ”The Order of the White Star”. Den ståtliga hyllning utdelades av Estlands president Kersti Kaljulaid.
– Vi är verkligen djupt hedrade av att få ta emot denna utmärkelse, twittrade Tänak efter träffen i presidentpalatset.
*
”NM-Runden” Numedalsrally har haft en jobbig dag med allt från regn, blötsnö till snöstorm vilket orsakade stopp på en transportsträcka. Dessutom krockade en rallybil med en privatbilist i snöyran dessbättre utan allvarliga personskador. Redan i går började problemen men då stavas det ”Politi” som ägnade sig åt ”hastighetsmåling” under reken och i den kontrollen fastnade 14 rallyåkare. För detta bestraffades dessa med tidstillägg före start varierande från tio sekunder till två minuter.
Så här långt har man avverkat fem av de åtta sträckorna och då är det inte direkt överraskande Ole Christian Veiby/Jonas Andersson i topp med i20 R5. Knappt 16 sekunder bakom kommer så Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen som sedan har åtta sekunder till tredje placerade Anders Grøndal/Marius Fuglerud. Att detta är topptrion är odiskutabelt då fyran totalt, Marius Aasen/Marlene Engen Aasen är snudd på två minuter efter Veiby. I rättvisans namn ska det också tilläggas att paret kör en Subaru som inte riktigt har samma potential som R5-bilarna. Bästa 2WD-åkare är precis som med Veiby ingen överraskning, Steve Røkland/Jørgen Eriksen, Peugeot R2 som även är åtta totalt av de 89 som är kvar tävlingen. Näst bäst med drivning på två hjul är Ole Nore Jr med Opel Adam R2, runt halvminuten bak Røkland. Bäste svensk är Kristian Johansson med Fredrik Liv i den numera vitlackerade Renault Clion. Leder klass 11 och är cirka 20 sekunder före Golf-åkande Tom Kristian Lien. Återkommer i morgon med hur rallyt slutade.
*
Redan nu har över 40 ekipage anmält sig till SSRC-premiären ”Simrishamnsmixen” den 18 april. Här är den absolut största nyheten att man tänker genomföra tävlingen med ett hjälp av nytt digitalt tidtagningssysten. Detta redogjorde jag för häromdagen och reaktionerna lät inte vänta på sig. På sociala medier har det diskuterats alla problem som kan märk väl, kan uppkomma på Österlen. Alltifrån att den i sammanhanget livsnödvändiga mobiltelefonen laddar ur, till hur man gör när mobilen sitter fast monterad på instrumentbrädan? Ändå problem som känns väldigt enkla att lösa till och med för en sådan som jag som är född början av 50-talet. Tycker att Simrishamns MK avslutar sin tävlingsinbjudan klockrent där man skriver: ”Så om du vill köra Simrishamnsmixen 2020, så måste det finnas en smartphone med Android eller iOS (Apple) och med internet uppkoppling i din tävlingsbil. Se nu till att det finns ström i bilen eller powerbank till din telefon, utan den får du bryta tävlingen!! Varför gör vi detta? Det behövs bara ett ord: FUNKTIONÄRSBRIST!
Men vi gör även detta för att vi vill vara med i arbetet att digitalisera rallytävlandet.”.
*
Opel-fantasten Stefan Helin skickade ett mail till mig häromdagen. ”Fick en bunt tidningar efter ett dödsbo. Förvånansvärt många aktiva 1974 som fortfarande tävlar. Inser även vilken enorm erfarenhet reportrarna börjar få…”. Inte utan att man så här backspegeln, känner sig lite hedrad av att för 46 år sedan vara omnämnd i samma redaktionsruta hos Rally Sport ihop med storheter som till exempel Harry ”Sputnik” Källström. Inte att förglömma ”the legend” inom rallyskribentskrået Claes Uddgren.
*
Kan ha missat det, men är där någon som noterat om det på sociala medier ställs samma krav på Vasalopps-arrangören som många gjorde på Glenn Olsson och Rally Sweden?
Detta att flytta hela rasket till snösäkra områden för att inte äventyra tävlingens överlevnad. Att flytta blåbärsracet till Norrlands inland torde inte vara så svårt, så jag förstår inte riktigt varför ingen reagerar med samma reflexer som när det gäller WRC-rally…
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.