Tuffa nyheter i MSR, Tänak dominerar i WRC Wales Rally GB, Tidemand tvåa bak Kalle, R5-Polon i rött och vitt, Rikspokalen är Grande Finale och ståpäls när Valdemarsvik Hockey hyllade Johan!

Wales och WRC får faktiskt ursäkta men när där kommer ett efterlängtat livstecken från KAK och Midnattssolsrallyt får detta högsta prioritet hos mig. Med ganska exakt nio månader kvar till rallystart presenterar KAK ett helt benne nyheter inför 2019 års upplaga. Till en början så ändrar man rallydatum till 10-13 juli och undviker därmed den starkt kritiserade kollisionen med World RX i Höljes, gilla på den säger jag.  Vidare blir det stopp för 4WD-bilar i MSR 2019 och som motivering skriver KAK.

I syfte att ytterligare befästa tävlingens inriktning som Sveriges största och ett av Europas finaste historiska rallyn. 

En annan nyhet är att alla unga gasglada killar/tjejer under 40 år får hitta andra tävlingar för att få utlopp för sitt sug efter sladd. Detta gäller dock endast i klassen Historic Rally däremot är det ingen åldersgräns på kartläsaren. Inga bilar nyare än 1990 kommer att tillåtas och då endast med 2WD så KAK säger,  bye, bye Audi quattro, Mazda 323 och andra så kallade ”historiska 4WD-bilar”. 

Vidare kommer teknikerna vara mer på tårna skriver KAK, ”Teknisk kontroll av deltagande bilar kommer att utföras i större omfattning i syfte att säkerställa överenstämmelse med aktuell HTP-handling (Historic Technical Passport) och efterlevnad av Appendix K.”.

KAK avslutar pressmeddelandet med: KAK inför förändringarna i syfte att möjliggöra att fler historiskt intressanta bilar anmäls till tävlingen och därigenom bidrar till en förstärkning av rallyupplevelsen för både publik och deltagare. KAK Midnattssolsrallyt fokuserar på de historiska bilar som deltog i det ursprungliga KAK Midnattssolsrallyt åren 1950–1964 och de rallybilar som kom att utvecklas under 1960-, 1970-, 1980- och 1990-talen.  KAK Midnattssolsrallyt ska erbjuda deltagare, publik och partners en unik upplevelse av klassiska rallybilar på fina rallyvägar under säkra förhållanden. Deltagarna ska erbjudas en trevlig samvaro med god mat i en anda av nostalgisk motorsportkultur där helhetsupplevelsen tillsammans med tävlingsmomentet utgör den klassiska Midnattssolsrallyandan.”

Har väldigt svårt att inte tycka att man gör helt rätt genom detta att strama upp tänket kring MSR. Ska man vara helt ärlig så har de senaste årens utveckling gett ett i och för sig häftigt rally, men där tråkigt nog det rallykulturella värdet hamnat långt ner. Istället för som det var tänkt från början, med allt ljus på tvåtakts-Saabar, Volvo Amazon och andra likställda klassiska rallybilar har ljuset hamnat på 4WD-klassen för att inte tala om alla Volvo 240 som numera är det dominerande inslaget. Häftigt men långtifrån tanken som Jårs Damberg hade när han  återupplivade Midnattsolsrallyt 2006. Så ja, på med lösmustaschen, de mörka solglasögonen och hjälmen, för KAK:s nytänk är nog inget som gillas överallt även om jag säger ja?

Fortfarande är ingen ny tävlingsort bestämd och om detta lovar KAK att återkomma. Vet inte om Hässleholm fortfarande är aktuellt, har faktiskt inte hört ett ljud sedan man hastigt ställde in det planerade informationsmötet i början av september…

*

Som vanligt lite konstigt att skriva om en tävling som ännu inte är färdigkört. Men mitt program för dagen medger inget annat än att rapportera från WRC Rally Wales GB efter sträcka åtta ”Brennan” (en sträcka återstår, SS9 Penmachno 2 på 16.95 km ). Måste medge att Ott Tänak fortsätter att övertyga trots att jag inte riktigt trodde på honom den här gången, vilket även avåkningen på shake down var ett litet tecken på. Hur som helst har Toyotaföraren dominerat den här regniga fredagen och håller ledningen med 31,2 sekunder före nya tvåan Thierry Neuville. Som vanligt var Tänak fåordig vid målet på Brennan, handlade mest om att det var ”slippery” och dåligt grepp vilket lite skador fram vittnade om. Men så kom det ändå det som kan bära hela vägen till fjärde raka segern.

Feeling is good!

På den nästan tre mil långa Brennan-sträckan smet Neuville förbi tidigare tvåan Jari-Matti Latvala och nu skiljer 1,6 sekunder mellan de båda. Trots bara andra sträcktid Tänak var värre, känns belgaren mer positiv än i början av dagen.

Förhållandena är mycket bättre andra loopen och bilen också helt okej nu, menade Neuville men medgav samtidigt att han kunnat ännu bättre.

Där det fanns mer grepp kanske jag skulle haft bättre ”pace”…

Latvala var inte lika nöjd med att tappa placeringen bakom sin Toyota-kollega.

Ingen bra sträcka för oss, ingen rytm alls trots att jag kämpade, menade Latvala som fick avsluta sträckan med spräckt vindruta efter att ha kört på en sten.

Blev lite för försiktig efter detta…

Sebastian Ogier på fjärde plats har handikappats kraftig av en strulande växellåda. Så mycket att han ett tag trodde han skulle få bryta men trots detta har han bara 37 sekunder upp till ledning. Craig Breen är bästa Citroën på sjätte plats men alls icke avhängd, bara 44 sekunder fram till Tänak. Lite värre för Mads Østberg, åtta och nästan minuten efter. Vet inte vad som är felet med Andreas Mikkelsen, tia och precis framför ledaren i WRC2, Kalle Rovanperä. Lite kryptiskt kommenterar han med att ”behöva använda handbromsen mer än han vill”, ”bilen inte känns riktigt bra”, men även att det framemot  kvällningen kändes allt bättre.

Förändringarna hjälper och nu kändes bilen mer stabil, menade norrmanen som är sist av WRC-gänget. Den elfte i det gänget, Elfyn Evans tvingades bryta på transporten och kan därmed glömma att upprepa segern från 2017.

*

Som jag redan berättar leder Kalle Rovanperä WRC2 och detta nästan minuten före Pontus Tidemand som ser ett nytt VM-guld vara mer avlägset.

Kör som vanligt fast man måste nog var lite modig för att sätta dom tider vi gjort idag, förklarade den nyblivne finske 18-åringen.

Trea är Gus Greensmith som skuggar Tidemand och så som fyra, Jari Huttunen, i sin tur halvminuten efter Tidemand. Ole Christian Veiby har ingen lycka i Citroën-debuten med både punkteringar och snurrningar vilket ger en åttonde plats, tre minuter bak. Än sämre för hemmafavoriten Chris ingram som hamnade i diket men startar om i morgon.

*

I Brittiska Mästerskapet håller Steve Røkland andra platsen, 55 sekunder från ledaren Williams. Om jag förstår det rätt borde räcka för att ändå bärga guldet i mästerskapet, i så fall grattis.

*

I fjol hade vi osannolikt fint väder i Wales, i år däremot är det typiskt ”brittväder” vilket Pierre Skytt kan vittna om med sina bilder från dagen, fast Latvala tog skydd mot regnet inomhus.

*

En av de WRC-förare som det ryktas mycket om inför 2019 är irländaren Craig Breen och när Sebastien Ogier avslöjade flytten till Citroën gick Breen från het till superhet. Skulle han bli kvar under Pierre Budars tält vid sidan av ”förste förare Ogier” eller skulle han få flytta på sig till förmån för till exempel Esapekka Lappi? Mads Østberg lär också enligt källor nära Versailles hänga lite löst och allt talar för att framträdandet i Wales blir årets sista i WRC i C3 WRC.

Breen däremot ser framtiden an med tillförsikt och påstår att han förhandlar med alla fyra teamen där det ändå känns mest troligt att han stannar kvar hos Citroën. Samma källor som menar att Mads tid är över vilket känns högst troligt med tanke på att man idag avslöjade att det blir bara två bilar i WRC 2019 för Citroën. Spekulerar man då i att det blir Ogier och Lappi var ska då Breen placeras i det puzzlet? Stökar till det ännu mer om Sebastien Loeb också ska få köra med ungefär samma program som i år, tre tävlingar. Men vill sedan även sponsorn Khalid Al-Qassimi också köra lite C3 WRC som i år tre tävlingar. då  blir det plötsligt lite rörigt. Fem förare men bara två bilar…

*

I dag släpptes täckelset hos Volkswagen Motorsport i Hannover och ut kom nya Volkswagen Polo GTI R5 i helt ny kostym i jämförelse med dess tidigare WRC-broder. I rött, vitt och svart ska Petter Solberg och Eric Camilli premiärköra ”The new beast” i Rally Spain om tre veckor. Enligt Sven Smeets vill man att Polon inte ska bli allt för extrem och brutal till utseendet utan mer likna den Polo man köper hos VW-handlaren. Designen påminner mycket mer om det inom racing än rally, vilket mannen bakom det hela Nico Mühr håller med om.

Vi har använt mycket av deras element och de röda, vita och svarta fälten ger bilen ett distinkt utseende från front till baklucka, menar han och tillägger.

Trots sin extrema rallylook är den odiskutabelt lätt att identifiera som en medlem av Polo-familjen! 

*

I morgon är det lite av ”Grande Finale” för både 1300 Rallycup, SverigeSerien, DM och Klassiska/Historiska Rallycupen i SMK Örebros ”Rikspokalen”. En klassisk SMK-tävling som förr i världen vandrade runt till landets olika SMK-klubbar som kunde sätta ”Rikspokalen” vid sidan av sitt vanliga tävlingsnamn. Även TV-Svängen har körts som Rikspokalen på 90-talet men sedan försvann detta med att vara runt och numera är det alltid SMK Örebro som för arvet vidare.

En superkompakt bana bjuds de över 200 startande på, 80 kilometer varav 33 kilometer är specialsträcka. Även om 1300 Rallycup redan är avgjord med Robert Andersson som cupvinnare efter Rally Killingen har ändå 11 ”Sukkor” tagit sig till Örebro.

Fler är det i VOC-serien med nästan 50 VOC:are som ska göra upp om både seger under lördagen och i SverigeSerien. Ingen av klasserna är avgjorda inför finalen berättar ansvarige Roger Fransson men tror så här i A-klassen..

Lukas Kindgren är årets genombrott i klassen och han är svårslagen. Men Kristoffer Karlsson jagar bara sju poäng efter i tabellen. En som också hittat tillbaka till sin forna speed är Isac Nordström.

I B-klassen är det Gustav Johansson som har slagläge enligt Fransson. 

Gustav har förefallit oslagbar i årets serie, med  seger i Örebro plus PowerStage så sätter Gustav en drömserie, dvs idel räknade segrar något som förstås är oslagbart. Men Danne Rhodin har sakta men säkert ätit sig närmare och än är slaget inte slutligt avgjort.

Bland C-förarna får Marcus Persson (bilderna från Lollo) segertipset och kan visa upp en nästan identisk placeringsrad som Gustav. Även bland klassikerna är intresset stor inför finalen, runt 60 ekipage anmälda. Stort intresse tilldrar sig så klart Ola Axelsson i sin nya Volvo 264:a.

*

Ungefär en tredjedel av detta startfält kommer till SSRC-finalen i Eslövs MK:s regi. Start och mål är på dansstället Granbacken utanför Löberöd innan det bär i väg till Röstånga där de bägge sträckorna körs. Första start är klockan 11.00 och tre kvart senare ger sig första bil i väg på SS1. Beräknad återkomst till Löberöd är sedan en stund efter 15.00. På kvällen är det sedan sedvanlig prisutdelning och fest på Granbacken.

*

Kan väl inte påstå att jag har hundra koll på rallycross på den nationella nivån och än mindre när det kommer till rallycross i Danmark. Ulrik Linneman känner man till och några andra namn som Dennis Rømer men sedan är det slut. Vad jag inte alls visste var att Svedalas Mikael Persson valt Danmark som arena för sig och den Volvomotor försedda Golfen. Med Team MpMinigräv Motorsport har skåningen varit lite av segermaskin med åtta pallplatser av åtta möjliga under säsongen. Två vunna DM-tävlingar (Danska mästerskapet), en andra och tre fjärde platser gav en slutlig andra plats i DM.

Men framförallt så gläds vi åt att bli NEZ- mästare 2018, summerar Mikael året.

*

En som också valt Danmark är göingesonen Eric Nilsson som kör DS3 Cup. På söndag avgörs det om han ska sluta som vinnare av ”Rookie-klassen” som han leder och dessutom lyckas försvara femte platsen i cupen. Fast det kan bli bättre än så då det är extremt tajt poängmässigt mellan andra placerade Kristian M. Saetheren och Eric, bara 22 poäng skiljer. Upp till ledaren och redan klara vinnaren Jonas Lynge är dock omöjligt att nå. Sex poäng före sig har Eric svenske konkurrenten Anders Bertilsson. Totalt 18 förare har tagit poäng i cupen under året.

*

Svensk rallycross blir det i helgen på Tierp Arena där sista deltävlingen av Rally X Nordic körs och med Tomelillas William Nilsson i en av huvudrollerna. Inför Tierp så ligger William tvåa i SM och trea i RallyX Nordic.
Självklart vill jag försvara tredjeplatsen i RallyX Nordic och vinna SM även i år, säger 18-åringen.

Det har varit en tuff säsong för mig med mycket strul och målet i finalen är både att ta ett bra resultat i tävlingen och i mästerskapen.

Så sent som för två veckor sedan blev landets senaste rallycrossbana färdig och vid en pressade då fick William kolla in banan som har ambitioner att framöver utmana Höljes som nytt rallycross-Mecka.

Banan är jäkligt fräck och rolig, snabb och kommer att bjuda på mycket action. Min styrka där kommer absolut vara den rutin och all erfarenhet jag har inom rallycross. Det blir en kul bana att avsluta RallyX Nordic-säsongen på, med flera Skåneflaggor på läktaren!

*

Avslutar med att det blev ståpäls i går när jag fick se film från när Valdemarsvik Hockey i samband med sin hemmamatch hyllade världsmästare Johan Johansson för sitt VM-guld vid sidan av Dennis Rådström. Stort i det lilla och visar på en klubb med hjärta för mer än bara klubba och puck!

*

I morgon blir det troligen ingen blogg då dagen går åt att vara i starten på SS1/3 i SSRC-finalen, men vi får se om där blir tid över…

Trevlig helg..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *