2 x Victor har lite motvind på Kanarieöarna, SM-fest i Uddevalla men hur glammig, omtag krävs för Asfalt SM, Greensmith gillar hundar, liten racingkoll, nytt krävs för ökad säkerhet vid rally, Klara hos TV4 och grattis från ett skånska FBK-hjärta!
Samtidigt som jag är glad över att Victor Hansen med kartläsare Victor Johansson verkar hålla sig till sin ”game plan” att resan till ERC på Kanarieöarna enbart handlar om att skaffa sig erfarenhet inför resten av säsongen i ERC4 Junior blir jag ändå konfunderad över sträcktiderna.
När paret i tidigare asfalttävlingar utanför Sverige presenterat sig har man varit med om inte i toppen, så bland de allra snabbaste i 2WD. Nu däremot är tiderna inte alls där jag är säker på att SMK Hörby-föraren önskar. Efter dagens två körda sträckor (SS3 fick strykas på grund av olycka) ligger ”2xVictor” sist i klassen med runt en och en halv minut upp till ledande Laurent Pellier. Nu hade det varit enkelt att peka på att fransmannen kör Opel Corsa Rally4 och att bilvalet skulle vara orsaken, som bekant vet alla att Opel alltid är snabbare än Ford men jag misstänker ändå att något inte står helt rätt till i #37. Rallyt är dock långt och mycket kan säkert hända framför svenskarna, ändå är det viktigaste att ta sig mål och ha lite ERC-känsla i ryggen inför resten av året. Den andre skandinaven i klassen och rallyt är norrmannen Ola Nore jr som ligger på åttonde plats, minuten före den blågula Fiestan. Ett inhopp i klassen gjorde erkänt snabbe britten Jon Armstrong som även tävlar Junior-WRC. Redan på först sträckan igår placerade han sin Fiesta utanför banan och var därmed tvärsist i klassen. På SS4 tog det roliga slut när Jon med en stor tunna lycka klarade sig från att åka långt ner i en djup ravin med sin Fiesta, ”game over”.Foto: era.com
*
Nu var inte han inte ensam om detta öde då rallyledaren efter första sträckan Simon Wagner på SS3 körde rätt i en bergvägg.
Före sträckan bedyrade Wagner att ”vi kör vårt eget rally och känner ingen press”, så mycket betydde detta och Skodan stod så illa till att sträckan fick strykas. Efter fyra körda sträckor är det istället spanjoren Luis Monzon som med sin Skoda är nio sekunder före fransmannen Yonato Bonato, Citroén. Ytterligare fyra sekunder bak är förhandsfavoriten Efren Llarena. Topptippad är även premiärvinnaren Nil Solans med sin Polo som är 15 efter Monzon.
Tack vare en insamling bland alla spanska Solans-fans lyckades han få ihop budget för ny ERC-start och på bakdelen av Polon tackade han för stödet. Rallyt fortsätter med ytterligare tre sträckor innan det är tid för nattvila.
*
I morgon lördag bjuder BMK Uddevalla in till vad man klassar som rallyfest när Asfalt SM drar in för att köra deltävling två i mästerskapet, ”Uddevalla City Race”. Ingen skugga över arrangören som verkligen gjort allt för att bjuda till fest på västkusten och samma sak gäller de tävlande. Men tyvärr är intresset så dåligt för SM-serien på asfalt att festen inte alls blir lika festlig som alla säkerligen trodde vid årets början. Med bara 31 anmälda är fältet från SM-premiären Hässleholms GP mer än halverat och håller den här trenden i sig vågar jag inte tänka hur det ser ut när finalen körs i Kristianstad i slutet av juli. Uddevalla bjuder på en tre kilometer lång sträcka som körs ” maximalt fyra gånger”. Vad detta betyder framgår inte vilket är jättekonstigt, att i ett Svenskt Mästerskap inte klart ange vilka förutsättningar som gäller före start. Är det upp till deltagarna själva att ange hur många vändor man vill köra, eller bestämmer tävlingsledningen detta under dagens lopp? Ja frågetecknen till den här luddiga och som jag ser det helt onödiga skrivningen, är många. Nåväl, detta har säkerligen mindre betydelse när det 11.00 ”smäller i kiosken” placerad i centrala Uddevalla vilket gör det extremt lättillgängligt för publiken berättar arrangören.
– Det finns möjlighet att se rallybilarna vid startrampen och serviceplatsen på Kampenhof samt uppleva rallyatmosfären på anvisade platser runt banan. Viktigt ur säkerhetssynpunkt att publiken respekterar våra hänvisade platser!
Man har inte sparat på krutet utan det finns massor av annat att syssla med om inte rallybilarna skulle vara tillräckligt och runt serviceplatsen/Museiparken finns restaurangtält, kioskförsäljning och en storbildskärm där man kan följa tävlingen. När alla gått i mål väntar prisutdelning på Kungstorget.
Här ser säkerligen ”hemmaföraren” och HGP-vinnaren Mattias Olsson och Erik Gustafsson framemot att få kliva högst upp på pallen. En liten smolk i glädjebägaren är att deras klass i likhet med tre andra SM-klasser inte samlat tillräckligt med startande för att få fulla poäng.
– Eftersom klassen endast har två startande så får målet bli totalseger, men Rolf Grybb är otroligt snabb så det blir en tuff match, menar Mattias.
– Väldigt synd att det är så få startande i klassen då poängsystemet med separata poäng i varje klass, gör det otroligt svårt att vinna SM-guld…
Enda klass som får fulla poäng på lördag är ”Nationella 2WD” där SMK Hörbys Joacim Kristiansson, regerande mästare i hop med Maya Ragntoft är favorit. Paret vann klassen i premiären även om Eslövs Simon Andersson/Julia Thulin var aningen snabbare med sin Opel Adam. Inget som betydde så mycket för ”Jocke” som, fick fulla poäng för sin klasseger medan
Simon endast fick hälften så många trots att han körde med en ”tamare” bil, då man även här var för få. Samma sak i helgen med bara tre anmälda i Simons klass. Det som gör det hela ännu konstigare är att SM-medaljer endast delas ut i två klasser 2WD och 4WD och där respektive klasspoäng läggs ihop. Konstigt då bilarna i de olika klasser visat sig vara väldigt jämbördiga och mest konstigt då för Simon som inte har någon som helst chans att bli Svensk Mästare även om han är snabbaste 2WD-åkare i alla deltävlingarna. Ponera att resultaten blir samma i helgen som i Hässleholm, då åker ”Jocke” till deltävling tre i Säffle med 50 poäng i ryggsäcken medan Simon, trots två segrar bara kan lasta in 30 poäng.
Inte riktigt lika stor skillnad i 4WD-klasen där Dals Dan Johannesson med sin nationellt klassade Mitsubishi toppar med 25 poäng. Först som trea finns HGP:s snabbaste förare Mattias Olsson med sju poäng färre. Här blir det dock inte lika dramatisk skillnad då varken Dan eller Mattias får fulla poäng i händelse av seger. Nämns kan också att endast 26 ekipage tävlar om SM då de fem i ”Standard” numera kör med Riksmästerskap-status.
*
Som alla vet gillar jag inte att sticka huvudet i sanden och låtsas att allt är bra, väljer istället att kalla en spade för en spade. Att Asfalt SM floppat är ingen överdrift och jag är den förste att beklaga detta. Jag trodde faktiskt att detta skulle bli succé när serien presenterades av Svenska Rallymästerskapen men helt klart delade inte landets asfaltåkare samma uppfattning. I fjol försökte jag intala mig att det var lite inkörningsproblem och att 2022 skulle bli något helt annat. Så blev det också men tyvärr åt fel håll och ingenting tyder dessutom på att trenden bryts. Är helt säker på att promotorn SRM sliter med frågan hur man ska få fart på serien och kanske redan sitter på en lösning.
En sak som jag kanske tror skulle öka antalet startande hade varit att koncentrera tävlingarna till de södra delarna av landet då helt klart intresset för RS-tävlingar är mycket större här nere än längre upp i landet, vilket också syns i startlistorna. Nästa stopp efter Uddevalla är ”Seffle City Motor Challenge” den 18 juni och här blir det kort men intensivt, då de tre körningarna totalt innebär 7,5 kilometer körning. Eller översatt till Hässleholm lika långt totalt som ett heat på Garnisonen. Ändå tror jag stenhårt och mest på att SBF skulle släppa sitt hårdnackade motstånd mot att släppa till sprinttävlingen i samband med ”SM-Veckan”. Ett argument för motståndet har lär vara att SVT kräver att de Svenska Mästarna koras i direktsändning vilket jag inte ser som något problem alls. Kör tre SM-tävlingar före den tv-sända finalen och låt sedan de 15 förare med flest poäng i respektive klass, göra upp om medaljerna i direktsändning. Med detta skulle både statusen och intresset garanterat höjas både för Asfalt-SM och än mer för numera helt ointressanta ”Sprint-SM” som mest känns lite ”hitte på” istället för en tävling värd SM-status…
*
I kommande Vodafone Rally Portugal kör M-Sport Fords Gus Greensmith med nydesignad knallgul hjälm. En hjälm som britten bär som stöd för landets största och mest välrenommerade organisation ”Dogs Trust” som tar hand om övergivna hundar.
Hundvännen Gus välkomnades vid en av deras anläggningar med många viftande svansar och glada skall. Bättre lycka till för honom och kartläsare Jonas Anderson har jag som hundälskare svårt att tänka mig!
*
Utlovad igår lite racingsvep och börjar med Porsche Carrera Cup Scandinavia som inleder på Anderstorp Raceway i helgen. Klart mest jagad av de 30 deltagarna här är Lukas Sundahl som vunnit de fyra senaste åren. Nytt är att klassen av SBF fått SM-status med namnet ”GT Racing”.
– Från och med nu handlar kampen på banorna om någonting ännu större än enskilda segrar och prispengar. Det handlar om jakten på det åtråvärda SM-guldet. Givetvis en bidragande orsak till det växande intresset vi ser från framgångsrika förare och team i konkurrerande mästerskap både i Sverige och i andra delar av världen, säger Raine Wermelin, direktör, Porsche Sverige. Som skåning håller jag en extra tumme för ”Hasses påg” alltså Hässleholmaren Ola Nilsson som i år gör comeback i klassen. Porsche Sprint Challenge Scandinavia som är klassen där det tävlas med Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport, har samma kalender som storebror, dessutom med klassiska Västkustloppet i Falkenberg 9-10 juli. Här finns prins Carl Philip (hoppar dock premiären) i par med två av alpinsportens verkliga giganter, Ingemar Stenmark och norrmannen Aksel Lund Svindal. Stenmark inledde sin racingkarriär med sex starter förra året. Nu satsar han på hel säsong.
– Jag fick rejäl mersmak, för det är så mycket man känner igen från skidåkningen med hög fart, avancerad kurvtagning och noggrann analys av banan, säger Stenmark.
På samma bana huserar även V8 Thundercars och där mitt intresse i första hand knyts till en annan skåning som gör comeback, Kristianstad-åkaren Tommie Eliasson som i hop med Conny Strandberg presterade tider i topp.
*
På andra sidan Atlanten går Linus Lundquist in helgens dubbeltävling på Indianopoils som ledare av Indy-Light. Linus leder före dansken Benjamin Pedersen
– Det är klart att det är roligt att leda mästerskapet, och jag jagas hellre än att jaga, men det är så tidigt på säsongen än och det räcker med ett dåligt race för att den ledningen ska vara borta, säger Linus.
–Anfall är definitivt bästa försvar i det här skedet. Det är bara att köra på precis som vanligt, och om vi gör vårt jobb som vi brukar ser jag ingen som helst anledning till varför vi inte skulle vara med och slåss om det i helgen också. Foto. Felix Rosenquist
På samma bana gör Felix Rosenquist sin 50:e INDYCAR-start. Svensken kommer från ett tungt race senast och är nu angelägen att studsa tillbaka.
– Det var tufft senast, men vi har gått vidare och har en bra bild av vad som gick fel, berättar Felix som inte vill ge några detaljer om vad man hittade..
– Vi fortsätter att kämpa och jag är försiktig optimistisk…
*
I SMK Hörby är vi lyckligt lottade genom att ha säkerhetsansvariga vid våra tävlingar som även har detta som sitt dagliga arbete inom olika räddningstjänster. Med detta så blir det tack och lov alltid både hänglsen och livrem för att alltid försöka optimera säkerheten. Riktigt lika ambitiösa är dock inte alla klubbar även om säkerligen målsättningen är densamma vilket nu fått Bengt Prahl, inre befäl vid Räddnignstjänsten Syd plus en viktig del av säkerhetsapparaten hos SMK Hörby att lyfta frågan. I ett mejl till Södra BF:s rallyklubbar vill han nu informera och framföra önskemål för att ytterligare föra säkerhetsarbetet framåt.
Bengt skriver, ”Det har framkommit att rally genomförts utan vår kännedom vilket vid olycka eller annan händelse skulle kunna påverka förloppet negativ med onödiga fördröjningar.”. Prahl informerar om att räddningstjänsterna i Skåne genomgått en hel del förändringar och där det numera finns tre räddningscentraler som i olika omfattning ansvarar och agerar, vilket i korthet innebär att alla 112-samtal kopplas till den central som verkar i aktuellt område. Att det då är extremt viktigt att denna central fått information om att det pågår en rallytävling är tämligen sjävklart, alltså räcker det inte med att lämna en karta och informera den lokala räddningstjänsten.
– Vår begäran om information i digital form ersätter så klart inte era normala rutiner med att informera SOS, Ambulans, Räddningstjänst och polis, berättar Prahl.
Till räddningscentralen vill han därför gärna se: Säkerhetsplan – Karta – Tidsplan – Telefonlista med viktiga nummer.
– Denna information skickas till den eller de räddningscentraler som berörs av tävlingen allt för att få till ännu högre säkerhet i rallyskogen, förklarar Prahl.
Mer upplysningar kan fås på bengt.prahl@rsyd.se
*
Idag avnjöts frukosten i hop med TV4:as morgonprogram och där nya World RX-åkaren Klara Andersson, SMK Hörby numera boende i Lund var gäst.
Värdarna Marie Forsblom och Steffo Törnquist gjorde inte heller bort sig och avhöll sig från de tyvärr allt för vanliga töntfrågorna när det kommer till motorsport. Klara fick förutom snack om sig själv även presentera rallycross med nya elbilarna vilket hon gjorde på ett väldigt bra sätt. Nu är jag så klart part i målet, men har väldigt svårt att se en bättre ambassadör för motorsport och speciellt för tjejer i sporten än Klara!
*
Redan 1976 var jag på plats i Karlstad och i samband med andra besöket på ”Svenska Rallyt” åkte vi ut och kollade på Färjestad-Djurgården. Att det i stort sett var spel mot ett mål förstår alla och efter detta är det FBK i mitt hjärta tätt följt av Rögle(min mors favoritlag). Av förklarliga skäl var det inte kul när dessa båda möttes på vägen mot final men efter gårdagens avslutning så blev det som alltid, rätt lag som vann. Patetiskt när det från de nordligare delarna av landet skriks om domarseger och annat skit, tre puckar i Luleå-målet mot noll i Karlstad-kassen går aldrig att snacka bort. Grattis Värmland, Karlstad och FBK, välförtjänt och den här gången var det som vanligt rätt lag som vann!
*
Trevlig helg.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com