19-årig italienska utmanar i ERC, Adielsson kör ”SM”, V8-final på Knutstorp, 18:e föraren klar för STCC och ”skånsk road trip” med gammal Olds!
Brittiske Opel Adam-åkaren Chris Ingram är lite av favorit i FIA ERC Junior U27 Championship som inleds i morgon på Azorerna. Sista finslipningen inför årspremiären skedde faktiskt i Sverige berättar Ingram.
– Tillbringade en tid där med att köra ”ice driving” men detta blir min första tävling för året.
I fjol vann Ingram klassen ERC3 och nu är målsättningen densamma, han är optimist med som han säger, ”detta fantastiska team i ryggen”. Som ny teamkompis får Ingram Opel Adam Cup-vinnaren 2016 Jari Huttunen till höger på bilden och snabbe blott 19-årige italienskan Tamaro Molinaro i mitten på ”line up-bilden”.
Ingram har hyggligt facit från tidigare besök på ön med de tuffa och utslagsgivande grusvägarna, klasseger 2015 och så två andraplatser den senaste i fjor.
– Även om asfalt är mitt favoritunderlag gillar jag ändå sträckorna som väntar i helgen, menar Ingram
Molinaro har fått den här chansen att köra en R2-Adam i ERC tack vare samarbete med Red Bull. Hon kallar sig själv “the luckiest girl in the world” när hon nu startar på torsdag i den första av sex planerade EM-tävlingar. Molinaro har förberett sig med med både fysisk och mental träning plus att hon kollat på massor av in-car filmer från ERC-tävlingar som väntar. Dessutom några nyttiga tester och så en tävlingsstart i ADAC Saarland-Pfalz Rallye. Hon väljer dock att skruva ner förväntningarna då detta blir hennes blott tredje grusrally men tillägger hon.
– Grus är ändå mitt favoritunderlag men det kommer så klart att bli tufft att hänga på de mer erfarna killarna i klassen…
Hennes mål är istället att vinna ERC Ladies’ Trophy där förste utmanare är brittiskan Catie Munnings. När detta är klart så ska även killarna få en match lovar den ”lyckliga italienskan”…
*
Samtidigt på en helt annan plats, slovakiska Roznava gör Mattias Adielsson/Andreas Johansson debut i Slovakiska Mästerskapet med Rally Roznava. Ett asfaltrally med 9,5 mil specialsträckor väntar göteborgaren som kör TRT Rally Sports Ford Fiesta R5.
– Vi bygger för framtiden och behöver lära oss så mycket som möjligt. Den här tävlingen är perfekt för att träna på att åka asfaltsrally, menar Mattias.
– Vägarna är mycket utmanade och tuffa i Slovakien…
En kortare test har Mattias och Andreas hunnit med inför rallyt som startar med en publiksträcka inne i Roznava på fredagkväll. På lördagen väntar sju sträckor som Mattias ser framemot att köra med R5-Fiestan som han menar ”kan köras hur fort som helst”. Går tävlingen bra kan det bli en fortsättning avslöjar Mattias.
– Det kan hända att vi kör hela Slovakiska Mästerskapet och jag tror att det kan vara rätt väg för våra framtida planer!
*
Skrev i går om lördagens Rallytest utanför Roskilde på Själland. När jag kollade upp detta lite noggrannare så var detta inte enbart lite ”hallballo” för några utvalda danska rallykjører. Istället vill jag hellre jämföra rallytesten med en startlista till ”Danska Mästerskapet” med totalt 64 bilar anmälda. Bland de inhemska storheterna finns många välkända namn som Ib Kragh, R5 Citroën, Steen Johansen Mitsubishi, Jacob Madsen Opel Adam, Kenneth Madsen, Suzuki, Kenneth Kolbe, Peugeot, Marco Gersager, Opel Corsa, ja listan kan göras hur lång som helst.
Tom Kristensson och Jim Hjerpe blir inte heller ensamma svenskar i Roskilde med sin ”Adam cup-bil”. Med nyriktad och fräsch Opel Adam R2 åker även Eslövs Mats Andersson över Öresund (bilden) för att gnugga bort lite rattrost. Senast han och Jörgen Jönsson satt i bilen var i samband med WRC Rally Espana i höstas. De båda svenskbilarna går ut som startnummer 29 och 30 på lördag från Roskilde Dyrskueplads.
*
Tycker faktiskt det går skamligt trögt med 1300 Rallycups fina initiativ med insamling till förmån för Barncancerfonden. Efter en dryg vecka har man bara nått 28 procent av målet som är satt till 100 000 kronor vid årsskiftet. Nog kan rallysporten bättre än så här, så kom igen!
*
I fjol valde V8 Thunder Cars att köra finalen på Ljungbyhed Motorpark samma dag som STCC körde på Ring Knutstorp. I år blir det istället ”V-åttorna” som kör sista tävlingen på Ring Knutstorp den 15-16 september. En späckad helg utlovas av
Magnus Öhrström, VD för Ring Knutstorp.
– Varje millimeter på banområdet kommer att utnyttjas och det finns goda förutsättningar för en riktig folkfest. Samtidigt med V8 Thunder Cars och TimeAttack gör vi en stor satsning i övre depån med Entreprenad Live, den största entreprenadmässan i södra Sverige, lovar Magnus.
– Det kommer att vara många som rör sig i området, det blir en späckad helg med V8 Thunder Cars, TimeAttack och mycket att titta på – det är tre aktörer som blir större för varje år som går.
Även Tony Bryntesson som representerar PMR, promotorbolaget för V8 Thunder Cars är spänd inför finalen.
– Vi ser verkligen fram emot att få köra vår SM-final tillsammans med TimeAttackNU-serien som är ett mästerskap på frammarsch. Det här kommer att bli en bra korsbefruktning mellan banracing och en tävlingsform som lockar många unga bilbyggare och entusiaster.
Kalender V8 Thunder Cars 2017.
SM
5-7 maj Vårracet, Mantorp Park
2-4 juni Ahvenisto, Finland*
17-18 juni Rudskogen, Norge
8-9 juli Västkustloppet, Falkenberg
25-26 augusti Trailer Trucking Festival, Mantorp Park*
15-16 september Final, Ring Knutstorp
*Ingår i NEZ
NEZ
27-28 april, Bikernieki – Riga, Lettland
2-4 juni, Ahvenisto, Finland
1-2 juli Pärnu Estland
25-26 augusti, Trailer Trucking Festival, Mantorp Park
*
Duggar tätt med STCC-nyheter nu och i dag kom en ny där man förklarar att Dennis Strandberg är klar för Lestrup Racing Team och deras Golf. Än så länge har den 23-årige helsingborgaren bara klart med premiären på Knutstorp och är så här långt den 18:e föraren som kör mästerskapet 2017. Efter diverse olika racingklasser gjorde han i fjor ett enda inhopp i en TCR-bil, en tysk Honda Civic och där han slutade tvåa i finalen på Hockenheim.
– Efter flera år utomlands kände jag att det var dags att visa upp mig på hemmaplan och tidpunkten känns väldigt rätt nu med STCC:s nya inriktning. Det känns också extra kul att det här också är ett nytt projekt för teamet, och jag ser fram emot att göra det här tillsammans med Lestrup Racing Team, säger Strandberg.
För teamet innebär satsningen med Strandberg att man kommer driva två bilar i premiärracet på Ring Knutstorp. Sedan tidigare är det klart att man i år tar hand om Experion Racings VW Golf som körs av Albin Wärnelöv.
*
Om inte Opel-Spotting så ändå bra nära kan jag tycka att välkände Eric Lindgren är när han igår skickade två kul bilder med skånsk anknytning. Eric skriver: ” Måste än en gång gratulera dig och oss som fick vara med om ”SilverKadetten”. Ola är min hjälte för detta och det han gör med ”Sukkacupen” och annat. SilverKadetten blir svår att upprepa då du och ditt jobb med bloggen står i en klass för sig.
Nåväl skickar dig två bilder på gamle hockeyproffset ”Inge Hammarströms Oldsmobile”. Jag och en kollega köpte bilen när vi jobbade på Svenska Finans, ett dotterbolag till Handelsbanken. Anledningen till köpet var Handelsbankens tjänstebilspolicy: vi hade att välja på att köra egen bil i tjänsten med fri soppa eller också en tjänstebil i form av en mörkblå Opel Vectra. Valet var lätt för oss. Oldsen blev en kändis bland bilhandlarna vi besökte och vi hade ”Månadens Oldsbild” i vårt månatliga Newsletter som jag producerade med samma entusiasm som du gör TS Motorblogg.
Oldsen kördes året runt och på ena bilden fick ”Bertil i Nöbbelöv” kolla olja och tanka samt göra honnör. Han drev sin Shellmack som på 50-talet och inget hade ändrats i lokalerna sedan dess (bild 1). Den andra bilden visar en vinterbild när vi besökte 80-åriga Fru Nilsson som drev Sjöbo Motor. Vi bjöds på lunch i matsalen som hade ett gigantiskt matbord( bild2). Skickar även med en bild på Oldsen med Leif-Ivan i Luleå och en bild med Yngve Rosqvist utanför Sala Stadshotell. Men det är Nöbbelöv och Sjöbo som nästan är ”Opelspotting” tycker jag.”.
Kul bilder och vad gäller Shell-macken i Nöbbelöv mellan Tollarp och Kristianstad så utnämnde Teknikens Värld denna till ”Sveriges sista bensinmack” innan den stängdes, tror jag runt millenieskiftet. Med säkerhet vet jag att 2005 var den helt öde då jag tog bild på resterna för en artikel om ”Bilismens barndom” där jag letade tidiga bilspår i nordostskåne. Idag säljer man fönster i något som egentligen borde varit K-märkt med stort K!
*
Avslutar med att konstatera att det är samma problem med rallyfunktionärer oavsett om det är här hemma eller borta i Storbritannien. Det här uppropet har nu BRC-arrangören för Pirelli Rally lagt ut för att hitta frivilliga…