15 med WRC-erfarenhet i Safari övriga 43 är ”hemmaåkare”, Rally Japan hänger på om OS genomförs, ingen VEC-premiär i Norge, Lappi är ”intressant”, Joel till Formula E, TMK i spänd väntan och polisen vill inte ha ”ful kryss” i Hässleholm!

Idag släpptes anmälningslistan till Safari Rally Kenya och att belackarna som hävdar att rally i Afrika inte hör hemma i WRC fick verkligen vatten på sin kvarn. I WRC är det inga överraskningar mer än att italienaren Lorenzo Bertelli gör årsdebut med en Fiesta från M-Sport Ford. ”So far so good” som engelsmannen säger, det är sedan det blir lite tråkigare med bara fyra anmälda i WRC2, att jämföra med 12 i Portugal. På plats i Kenya finns Andreas Mikkelsen/Ola Fløene och Marcu Bulacia Wilkinson som kör för Toksport WRT.

Foto: M-Sport Ford WRT

De bägge Skoda-bilarna kompletteras av Teemu Suninnen och Martin Prokop, M-Sport Ford. Utan varken  Citroën eller Hyundai känns klassen andefattig som jag ser det. Än sämre är det med WRC3 även om där är sex bilar anmälda men av dessa är fem i de här sammanhangen helt okända förmågor från Kenya och så kompletterar lika okända  polacken Chvist Daniel. Tre VW Polo, en Skoda och två Ford Fiesta är vad som ska göra upp om VM-poängen i slutet av juni.

Resten av de 58 anmälda kör en brokig samling ”VM-bilar” bestående av olika varianter av Mitsubishi och Subaru. Inte med den bästa viljan i världen kan man ge rallyt VM-status i mer än WRC-klassen och efter Martin Prokop sist i WRC2, är det nästan uteslutande förare från Kenya och Uganda. För att riktigt gnugga in detta, så är det totalt 15 förare med tidigare WRC-tävlingar i ryggen, resten är mer som ett nationellt mästerskap. I ljuset av detta blir man så klart konfunderad att det gnällts över Rally Sweden men kvaliteten på deltagarna där, är som jämförelse världsklass.

Foto: Toyota Kenya

Toyota är huvudsponsor i rallyt vilket inte är konstigt dels med sina stolta traditioner i Kenya med bland annat fyrfaldige Safari-vinnaren Björn Waldegård och Juha Kankkunen som i par med Fred Gallagher vann 1985 med en Toyota Celica Twin Cam Turbo. Japanerna har bullat upp med en massiv rallyexpo vid startplatsen i Naiwasha och så klart finns då Juha och Freds vinnarbil utställd i exakt samma utförande som 1985. Även i dag satsar Toyota hårt på Kenya där man är en av de största aktörerna bland privatbilisterna.

Foto. Toyota Gazoo Racing

Till exempel har redan Elfyn Evans provat sin Yaris på plats och då för första gången i Safari-utförande. 

*

Ett annat ”WRC-event” som kan få liknande startfält är finalen Rally Japan i november. Frågan är hur många som väljer att åka tvärs över jordklotet i klasserna WRC 2/3 och som det ser ut nu kan Mikkelsen, Wilkinson, Sunninen och Prokop känna sig säkra på att kunna slåss om WRC2-segern. För att kunna detta krävs nämligen en tävling utanför Europa och jag kan nästan gissa att till exempel Mads Østberg hoppas att Japan ställs in vilket torde innebära att FIA då stryker kravet på ”overseas rally”. FIA-basen Yves Matton menar att finalen i november är helt beroende på hur det blir med OS i landet, arrangeras detta som vanligt i sommar är han också övertygad att rally kommer att köras som planerat.

*

Betydligt närmare både i tid och avstånd är Norge där man nästa helg har barmarkspremiär med Aurskog-Høland Rally. Strax över hundra anmälda och alla norska storfräsare undantaget Mads Østberg och Ole Christian Veiby finns med i listan. I mitt huvud blir ”slaget om pallen” en fråga för Marius Aasen, Anders Grøndal och så klart Frank Tore Larsen. I 2WD-gänget sätter jag min slant på Steve Røkland med sin Peugeot.  Rallyt var även tänkt att bli deltävling i Ted Malms projekt Volvo Euro Cup men så blev det inte. Foto: Tommy Svensson

Den har utgått ur serien  då jag för en tid sedan inte kunde få klarhet från arrangören avseende utländska förares deltagande, berättar Malm.

Nu kämpar vi med att gå in som ”inbjudningsklass” i SM finalen i Tierp i slutet av juli och detta blir där premiär för VEC!

Eter detta drar VEC:arna vidare över Danmark i augusti till i  september när det körs i Belgien och så final i Danmark i oktober. 

Lite synd att Tyskland nu också vaknat till liv då de ville ha med oss den 12 juni men det är lite för tajta puckar, jag måste ha mer framförhållning!

*

Så här långt är inget av de tre WRC-teamen helt klara med sin line up inför 2022. Hyundai har skrivit kontrakt på obestämt antal år med Ott Tänak och Thierry Neuville och allt tyder på att Oliver Solberg tar över bil tre. Kanske en bil som delas med Dani Sordo och Craig Breen. Toyota vill helst behålla samma lag som i år men att Sebastien Ogier lämnar är nog helt klart. Frågan är om Takamoto Katsuta då blir tredje benet i Latvala-bygget vid sidan av Elfyn Evans och Kalle Rovanperä eller han fortsätter som fjärde man? Till finska Rallit.fi  berättar Latvala att allt hänger på om och hur många tävlingar Ogier kan tänkas köra 2022. Så länge FIA inte presenterat någon kalender för nästa år är det svårt att planera menar TGR-basen. Men att han har ögonen på sina landsmän Esapekka Lappi och Teemu Sunninen hymlar Latvala inte med, utan betecknar båda som, ”intressanta”…

*

Tomelillas Joel Eriksson har haft en lugn period när Covid-19 satte stopp för det mesta av vad han normalt kör. Nu verkar det dock vara på gång för Joel som gör debut ABB FIA Formula E World Championship och där tävling i Mexiko väntar. Om en knapp månad ersätter han Nico Müller hos det amerikanska teamet DRAGON / PENSKE AUTOSPORT och tar plats bredvid tidigare Formel 3-kollegan Sérgio Sette Câmara i stallets föraruppställning. Med detta blir han andre svensk i elbils-serien och bara Felix Rosenquist har gjort samma resa tidigare.

Foto: privat

Att få tävla i Formel E har varit en dröm sedan mästerskapet startade, och att äntligen få chansen känns nästan lite overkligt, säger Joel.

Vi har mycket jobb framför oss, men jag har ett erfaret team i ryggen och jag vet att de kommer göra allt för att jag ska komma in i det så smidigt som möjligt. Jag tror att vi kan vara med och slåss om VM-poäng om vi gör ett riktigt bra jobb nu under uppladdningen.

Inte nog med start i Mexiko, 22-åringen har också anlitats som teamets officiella test- och reservförare för resten av säsongen, och fortsätter därmed i en roll han också hade i fjol.

Jag är glad att få fortsätta samarbetet med Dragon, kommenterar han som avslutning.

*

I går presenterade Regeringen och FHM sin femstegs-raket för att öppna upp efter att enligt dom, Covid-19 nu börjat släppa greppet. Att det finns andra som inte delar den uppfattningen är också tämligen klart, men i det här läget så är det ändå vad firma ”Stefan-Anders & Co est. 2020” bestämmer som gäller. Försökte verkligen hänga med i detaljerna i de fem stegen men helt ärligt det blev för mycket. Citerar Nalle Puh, ”man får aldrig glömma att jag är en björn med mycket liten hjärna” och samma gäller en Motorbloggare. Medan jag inte förstod allt som förklarades så var där desto fler som hade full koll, vilket man också gärna berättade i mejlform. Optimisterna menade i korthet att från och med den 1 juli, är det i stort sett fritt fram för bilsporten och dessutom med minimala publikbegränsningar. Jag säger inte emot och hoppas självklart att dom har rätt, men efter att i över ett års tid försökt tolka FHM/RF/SBF:s restriktioner på ett realistiskt sätt, avvaktar jag med att göra vågen tills jag ser allt på pränt. Då uppspaltat sportgren för sportgren och med en garanti att även de tillståndsgivande myndigheterna går i takt med SBF vilket fram tills nu, inte varit fallet. Speciellt för klubbar som ligger i startgroparna med redan ansökta tävlingar är det viktigt att SBF i stort sett ”as we speak”, kommer med klara direktiv vad som krävs framöver för att kunna köra.Foto: Tommy Svensson

En sådan klubb är Trelleborgs MK där eldsjälen och en av landets utan tvekan mest rutinerade och respekterade tävlingsledare Lasse Mattsson, i morse hörde av sig och berättade hur tankarna går inför Rally Anderslöv den 3 juli.

Tänker inte så mycket utan det är bara att avvakta vad Länsstyrelsen skriver i tillståndet som man lovat oss senast på torsdag.

Om det nu blir tummen upp så är det väldigt snabba puckar med endast en månad kvar för att få ordning på allt inför Bilsport Rallycup-premiären. Mattsson håller med.

Oavsett vad som sker så åker vi Roadbook i helgen, sedan är det bara att hålla tummarna, menar TMK-profilen. 

*

Inte bilsport precis men ändå i samma intressesfär är den årliga ”Cruisingen” i Hässleholm sista lördagen i maj. I fjol ställdes den in och likaså sker samma sak i år, ändå fuktar polisen att det blir ”spontan kryssande” i stan på lördag.

Foto: Tommy Svensson

Nu vädjar man till alla med intresse av amerikanska bilar, att inte ”ful kryssa” utan tänka på läget med Covid -19. Polisen skriver, :  I pandemitider ordnas ingen bilträff och heller inget annat officiellt arrangemang. Men de uppgifter vi har fått in tyder på att många ändå planerar att komma till Hässleholm på lördag för att ändå köra runt och träffas. Senast häromdagen kom siffror på att smittspridningen av corona-viruset är på nedåtgående och det är vi glada för. Men pandemin är inte över och det är mycket olämpligt att samlas i stora grupper. Risken för smittspridning är fortsatt hög.  Vi kommer att ha fler poliser i tjänst under lördagskvällen och samverkar med kommunen och lokala näringsidkare för att förhindra ordningsstörningar och brott och bidra till att minska smittspridningen.  Vi vill be alla att ha tålamod med pandemirestriktionerna ett tag till och samtidigt rikta en uppmaning till alla föräldrar att prata med sina ungdomar för att se vad de planerar att göra på lördag kväll och uppmana dem att inte delta i någon inofficiell bilträff.”.

*

Trevlig helg och glöm inte Mors Dag på söndag.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *