100 förare har tagit poäng i VM-klasserna, WRC-bilar med passerat ”bäst före” kan fortsätta tävla, gnälligt inför ”Monte”, Breen i Subaru på Irland, SM-vekan till Västerås, Torstein fick ”VM-gull” och Falsterbo avslutar eller?

ACI Rally Monza blir historisk då detta blir sista gången som nuvarande WRC-bilar tävlar i ett mästerskap. Två månader senare är det dags för hybridpremiär i Rallye Monte Carlo och där det redan börjat gnölats över upplägget från teamen, mer om detta lite längre ner. Redan långt innan man började köra med de ”upphottade” WRC-bilarna 2017, var jag kritisk till tänket att göra bilarna ännu snabbare (läs, även mycket dyrare). Hade jag då vetat att reglementet bara skulle gälla fram till 2021 så skulle jag varit ännu mer kritisk.

Foto: Tommy Svensson

Foto: Tommy Svensson

Foto: Tommy Svensson
Foto: Tommy Svensson

Har följt Rally-VM/WRC på ganska nära håll sedan mitten på 70-talet och sett utvecklingen vad gäller värstingarna från ”Grupp2”, ”Grupp B”, ”Grupp A” till man introducerade det för tillverkare skräddarsydda WRC. Har under alla dessa år aldrig hört någon publik gnälla över hur tråkigt det är att stå i rallyskogen och att bilarna borde bli häftigare, dessa argument har nog bara hörts under FIA-middagar. Snällt har sporten istället anpassat sig efter  vad som beslutas i Paris och nu är det ”Hybrid” som ska gälla. Hör och häpna, enligt uppgift blir de nya bilarna lite långsammare än dagens, vilket jag ändå ser som en positiv sak. Hela tiden har jag och många med mig hävdat att R5 som numera heter Rally2 borde vara huvudklass i VM och argumenten för detta är många. Billigare bilar och underhåll borde åtminstone i teorin, göra att fler tillverkare skulle kunna tänka sig rally som marknadsföring. Finns nog inte heller några hinder för att även hybriddrift  skulle kunna funka här. Med fler bilar/team skulle även Rally-VM bli en öppnare affär och i min fantasi ser jag också fler potentiella vinnare än dagens tre-fyra som alltid är överst i resultatlistorna.

Foto: M-Sport Ford WRT

På 70-talet fanns det fortfarande möjlighet för helt otippade överraskningar i VM, men den tiden är sedan länge förbi. I år har totalt nästan hundra förare tagit poäng i någon av de tre klasserna, WRC, WRC2 och WRC3 men bara ett dussin av dessa har kört i ”huvudklassen” medan resterande använt R5/Rally2-bilar. Tänk om man då haft den sistnämnda som ”huvudklass” och att åtminstone hälften, alltså 50 förare skulle få tävla under något så när likvärdiga förutsättningar? Jag tror absolut inte att detta skulle gjort intresset för Rally-VM mindre.

Foto: erc.com

Räcker egentligen att kolla läget i ERC som saknar WRC-bilar och inte är publikintresset så mycket sämre där vad jag kunnat se trots att man enligt hardcore-wrcfans kör med ”mopeder”. Lägger man då till de 50 EM-åkare som fått poäng i R5/Rally2 kunde detta betyda (fortfarande rent teoretiskt) att i WRC plötsligt bortemot hundra förare skulle kunna vara med och slåss om VM-titeln. Så klart hade det ändå utkristalliserats en ”elitgrupp” både på grund av egen talang, men även av att tillverkare med ”kreativt tänk (menar inte rent fusk), optimerat bilar till de egna ”fabriksförarna”. Oavsett så är jag hundra procent säker på att intresset ökat hos alla från publik, media till tillverkare med fler tänkbara vinnare än idag. Egentligen är det konstigt att en stor sport som rally  har ett eget tekniskt regelverk i VM än det som gäller i resten av verksamheten. Ungefär som att fotbollsmål i VM är större än i divison 6 eller 100-meterslopp i OS bara mäter 90 meter för att göra det intensivare, bara mina tankar alltså…

Foto: Tommy Svensson

*

När nuvarande WRC-bilar stoppas i malpåse har frågor rests att väcka liv i tanken med att ha ”gamla WRC-bilar”i en egen klass i Rally-VM. Senaste försöket gick inte så bra och bara några få ”gentlemandrivers” nappade på möjligheten att köra i en egen klass utan VM-status. Tanken visar sig inte var helt död och nu lanseras samma upplägg även för 2017-bilarna efter Monza. FIA har aviserat att bilarna stryps med cirka 30 hästkrafter mot i dag genom att minska turbons restriktor bara för att eliminera risken att de skulle bli snabbare än de nya hybriderna

Foto: Okänd

. Dock har redan FIA varnat för att intresset verkar lågt bland privatpersoner och team för WRC-åk som passerat ”bäst före”. M-Sport har en historia med att sälja WRC-bilar till privatkunder och har redan förfrågningar på nya Rally1-Puman, så från Cumbria är också intresset ljumt för en satsning på begagnatsidan. 

Målsättningen är istället att ha privatteam med Puma i WRC 2022, har Richard Millener avslöjat.

Kan tänka mig att Gus Greensmith kan vara en sådan som är intresserad och kanske även att Andreas Mikkelsen kan sy ihop budget för en Puma i någon sponsorkostym. 

*

Nämnde i början att teamen är mycket kritiska mot Rallye Monte Carlos tänkta upplägg med de två första dagarna utan ”midday service”. Automobile Club de Monaco har dock ställt sig kallsinniga till kravet på service och därför har nu teamen kopplat in FIA och promotorn. Anledningen till ”gnället” är att detta blir första tävlingen med helt nya bilar och att dessa kan krångla mer än dagens, gör att man inte vill tvingas köra runt 10 mil specialsträcka utan möjlighet att fixa småfel. Risken är överhängande att flera bilar tvingas utgå menas det från ”The big threee”. Än så länge har monegaskerna varit kallsinniga till att ändra upplägget och nu står hoppet alltså till FIA. Monte var dessutom ensam om att inte ha shake down på grund av pandemin då man befarade att inte kunna kontrollera publiken. Detta upplägg ville man behålla även till nästa år men där sa FIA stopp och enda inskränkningen blir att ”SH” bara blir öppet för WRC-bilarna.  

*

Foto: Okänd

Craig Breen håller sig i form inför premiären med M-Sport Fords nya Puma Rally1, först genom start utom tävlan i Rally Legends i San Marino med en Ford Escort WRC. Redan helgen därpå var det tävling på hemmaplan i Wexford Volkswagen Stages Rally ihop med Mikie Galvin. Här blev det klasseger för Breen med en Subaru Legacy RS i Grupp A-skick från 1992 och dessutom sexa totalt med enbart moderna R5-bilar framför sig.

*

Till nästa år läggs ytterligare ”Svenska Mästare i rally” till de vad många menar redan idag, är på tok för många. Då förväntas två nya SM-vinnare presenteras när SM-veckan återkommer efter att pandemin satt stopp i två år.I Piteå i slutet av mars avgörs vinteridrotterna inklusive rallysprint medan det blir Linköping som tar hand om motsvarigheten på sommaren. Glädjande är att både SVT och RF nu fastslagit att rallysprint är en så viktig del i veckan att man ställer som krav för att få anordna tävlingarna att det måste finnas, En tävlingsarena för ett SM i rallysprint”. I Västerås som fått förtroendet 2024 borde detta inte vara några problem då man redan har bana och upplägg klart efter Grus SM, men som i år fick ställas in på grund av för dåligt intresse. Till nästa år är det Skövde som står för vinterdelen medan Umeå tar hand om sommaridrotterna. 2024 är det så Luleå/Boden och Västerås som är värdstäder.

*

Mads Østberg har nog inte riktigt smält att han på grund av tekniska problem plus punkteringar missade att försvara VM-guldet i WRC2 och fick lämna över detta till Andreas Mikkelsen. Men då han använt flera olika kartläsare, började med Ola Fløene men andra uppdrag inom ökenrally gjorde att Elliot Edmondson fick ersätta från Grekland. Därmed blev det ändå en världsmästare i den röda Rally2-CittranTorstein Eriksen varit Mads trogen hela året.

– Torstein förtjänar verkligen detta, han är världen bästa co-driver, en bra lagspelar och framförallt en god vän, menade Mads när han hyllade Torstein på Twitter.

På parets program för 2021 återgår nu bara ungerska mästerskapet som samkörs med ERC och Rally Hungary kommande helg. Här kan man även få lite revansch på Mikkelsen som snuvade dom på VM-guld men en seger i EM-finalen vore lite plåster på såren för Mads och Torstein.

*

Normalt så är Trelleborg MK:s ”Falsterbo Rallysprint” på lördag lite av säsongslut för de skånska rallyåkarna, men inte i år. För helgen därpå har nu Arlöv  MC lagt in ”AMC-Sprinten” med start i Kyrkheddinge och där det bjuds på en SS och en vändsträcka som båda körs två gånger. Intresset för nykomlingen är än så länge ljummet, idag 12 anmälda och arrangören vill ha minst 30 ekipage innan måndag när man stänger anmälan.  Till Falsterbo tog det sig på slutet och 55 startande är riktigt bra så här sent på året vilket pressansvarige Anders Anderholm håller med om. Han berättar även om upplägget för de 12 kilometer som ska köras ute på skjutfältet som alltid bjuder på massor av frisk luft alldeles intill Östersjön.

Tävlingsbanan består av två specialsträckor som körs som varvlopp vilket innebär att det startar tre till fem bilar med cirka 10 sekunders mellanrum i varje heat.

Av de anmälda lyfter Anderholm fram två favoriter, båda med 4 WD-bilar.

Om jag får tippa så tror jag mest på startnummer 22, Stefan Kristensson i en Ford Fiesta R5, svensk mästare i rally på asfalt och dansk mästare i rallycross. Men även 19, Ingvar Andersson, Hässleholms MK i en Subaru Impreza, ligger bra till.

Foto: Tommy Svensson

Mot detta tips har jag inget att erinra och i 2WD tror jag själv på att Kristianstads Hampus Larsson svävar vidare på lyckomolnet med sin blå Honda efter segern i Vinslöv för två veckor sedan. Störst hinder att passera kommer nog att bli SMK Hörbys Tommy Nilsson som återigen provar den nya Volvo 940:an. Eller varför inte hemmaföraren och SM-femman Lukas Hägg med nya Ford Fiesta Rally 4. Notabelt är att skånske publikfavoriten Johan Kastenman startar med en Volvo 940 i Grupp E-klassen istället för de häftiga Grupp H-varianterna som han tidigare ”showat” med inför publikens jubel.  Klockan 10.00 är första start och omrking två timmar senare är det dags för andra omgången på fältet.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *